نکاتی که قبل از انتخاب گردنبند طلا باید بدانید

عکس گردنبند طلا مدل مستطیل‌ها‌ی نامنظم گالری طلای ارل
هنگام انتخاب گردنبند طلا، باید فاکتور‌ها‌یی رو در نظر داشته باشین که خریدی موفق‌تر رو تجربه کنین.

گردنبند طلای آلیاژ، رو‌کش طلا یا طلای تو‌خالی؟

مهم‌ترین سوالی که هنگام انتخاب گردنبند طلا پیش میاد اینه که گردنبند به طور کلی آلیاژی از طلاست یا فقط روکش طلا داره.

عکس گردنبند و دستبند طلا گالری طلای ارل

گردنبندها‌ی روکش طلا ارزون‌تر هستن ولی روکش طلا بعد از مدتی از بین میره و فلز زیرش نمایان میشه و برای بر‌گردوندن رنگ قبلی، باید اون رو ترمیم کرد. اگه می‌خواین به صورت مداوم از گردنبندتون استفاده کنین، آلیاژ طلا انتخاب بهتریه چرا که دوام بیشتری داره.

بعضی از گردنبند‌ها‌ی طلا تو‌خالین و نسبت به گردنبند‌های آلیاژ طلای هم‌سایز خود بسیار سبک‌تر هستن. گردنبند‌های تو‌خالی ارزون تر هستن، اما یه مشکل مهم دارن و اون هم اینه که راحت می‌شکنن یا دچار فرو‌رفتگی میشن و اگر همچین اتفاقی بیوفته، میشه گفت که تعمیرشون تقریبا غیر‌ممکنه. اگه انتخابتون این نوع گردنبنده، باید بسیار محتاطانه ازش استفاده کنین.

تشخیص گردنبند طلا از بدل

راه‌های زیادی برای تشخیص گردنبند طلا از بدل وجود داره که در این قسمت به دو مورد آسان و کاربردی اشاره می‌کنیم.

طلا را روی سطح سرامیکی بکشین

خیلی از فلزات ظاهری شبیه به طلا دارن. برای مثال، فلز طلا به علت ظاهرش می‌تونه جایگزین مناسبی برای طلا باشه. به منظور تشخیص طلا از برنج اون رو روی سطح سرامیکی بکشین؛ از آنجا که طلا بافتی نرم داره، سطح مورد‌نظر روی آن ردی به جا میذاره.

تشخیص طلا با آب

در این روش، طلا رو در ظرف آب بیندازین؛ اگه در کف ظرف ماند به این معنیه که اصله، اما اگر در آب شناور شد یعنی تقلبیه.

انتخاب عیار گردنبند

هنگام انتخاب گردنبند طلا، این نکته رو در ذهن داشته باشین که هرچه طلا خالص‌تر باشه، نرم‌تره و  دوامش هم کمتره. پس اگه قصد دارین هر‌ روز از گردنبندتون استفاده کنین، بهتره که سراغ طلا‌های ۲۰ و ۲۲ عیار نرین چون که در مقایسه با طلا‌ها‌ی ۱۰ یا ۱۴ عیار زود‌تر آسیب می‌بینن. علت این اتفاق اینه که طلا‌ها‌ی با عیار پایین‌تر درصد بیشتری از فلز‌ها‌ی دیگه رو در ترکیب خود دارن و به همین دلیل محکم‌تر هستن.

عکس گردنبند طلا مدل چشم مارکیز ۵ پولک گالری طلای ارل

اگرچه طلا‌های با عیار پایین دوام بیشتری دارن اما در صورتی که به نیکل آلرژی دارین، بهتره که ازشون استفاده نکنین چرا که بیشتر آلیاژ‌ها‌ی طلا در ترکیب خود نیکل دارن و هر‌چه خلوص طلا کمتر باشه، احتمالا نیکل بیشتری در اون به کار رفته.

اگه به نیکل آلرژي دارین، طلای ۱۰ عیار نخرین (مگر اینکه مطمئنین که در اون نیکل وجود نداره). به جاش طلای ۱۴ یا طلای ۱۸ عیار بخرین. (توجه داشته باشین که اگه حساسیتتون به نیکل خیلی شدیده، طلای ۱۴ عیار هم ممکنه باعث ایجاد حساسیت بشه.

طلای ۱۸ عیار چیست؟

انواع زنجیر طلا

شکل زنجیر طلا عامل مهمی در میزان آسیب‌پذیری اون به حساب میاد. همچنین بعضی مدل زنجیر‌ها راحت‌تر پیچ میخورن. برای مثال، زنجیر‌های مسطح مثل زنجیر امگا و هرینگبون مستعد پیچ‌خوردن هستن.

پهنای زنجیر هم مورد مهمیه و انتخاب اون علاوه بر استایل شما به استفاده یا عدم استفاده از آویز هم بستگی داره. اگه تصمیم دارین از آویز استفاده کنین، لازمه که زنجیرتون به اندازه‌ای ضخیم باشه که بتونه وزن پلاک رو تحمل کنه.

عکس گردنبند طلا مدل مینیمال (هرینگبون) گالری طلای ارل

زنجیر جعبه‌ای و گندمی از بهترین انتخاب‌ها هستن چون که هر دو محکم (اگه می‌خواین از آویز استفاده کنین) و نسبتا منعطف هستن.

از دیگر انتخاب‌های مناسب برای زنجیر طلا می‌توان به زنجیر لنگری، کورب، فیگارو و طنابی اشاره کرد.

انواع زنجیر طلا که قبل از خرید حتما باید بدانید

قلاب گردنبند رو بررسی کنین

حواستون باشه که قلاب گردنبند به خوبی بسته بشه و جوری نباشه که به راحتی بشکنه. قلاب خرچنگی از بهترین انتخاب‌هاست چرا که محکمه و در صورت کشیده‌شدن زنجیر به راحتی باز نمیشه.

بسیاری از زنجیر‌ها قلاب حلقه‌ای دارن. این قلاب‌ها ارزون‌تر هستن، اما معمولا باریک هستن و به اندازه قلاب خرچنگی با دوام و امن نیستن.

از نرم‌بودن زنجیر اطمینان حاصل کنین

یکی از مواردی که در انتخاب گردنبند طلا معمولا بهش توجهی نمیشه، سطح زنجیر‌هاست: حواستون باشه که زنجیر سطحی نرم داشته باشه.

ممکنه با خودتون بگین نرم‌بودن زنجیر مهم نیست، اما اگه از یه زنجیر زبر برای ساعت‌ها‌ی طولانی استفاده کنین، پوستتون آسیب می‌بینه. انگشت‌هاتون رو روی زنجیر بکشین تا مطمئن بشید هیچ سطح نا‌همواری که بتونه به پوستتون آسیب بزنه یا به لباستون گیر کنه، روی زنجیر وجود نداره.

چرا وقتی گردنبند می‌پوشم گردنم اذیت می‌شود؟‌

طلا انتخابی مناسب برای هدیه‌ دادن

معمولا خرید جواهرات اولین گزینه‌ای که برای هدیه‌دادن به عزیزانمون به ذهنمون میرسه. حالا اگه جواهرات با فلز‌های گرون‌قیمت رو برای هدیه‌دادن به کسی انتخاب کنیم، یعنی اون فرد خیلی برامون ارزش داره.

عکس دستبند طلا گالری طلای ارل

خرید طلا از جواهرات دیگه سخت‌تره و دلیلش هم اینه که فاکتور‌ها‌ی زیادی رو قیمتش تاثیر میذارن؛ وزن، خلوص، ریزه‌کاری و حق‌الزحمه سازنده و فروشنده. میشه توصیه‌های خرید طلا رو گوگل کرد و همه‌چیز رو درباره عیار و آلیاژ‌ها‌ی اون فهمید، اما چیزی که بهش نیاز دارین، یه روش عملی‌تر برای آسون‌تر کردن فر‌آیند خرید طلاست.

نکات زیر رو برای داشتن خریدی مطمئن‌تر بخونین:

قدم اول: طلا متعلق به کیه؟

سلیقه و استایل فردی که هدیه رو براش می‌خرین، اولین چیزیه که باید در نظر داشته باشین.

قدم دوم: بودجه‌تون رو مشخص کنین

ممکنه با دیدن یه قطعه طلا عاشقش بشین، اما بعد از فهمیدن قیمتش ناچارا دلتون رو قانع کنین که نظرشو عوض کنه! یه راه‌حل ساده برای جلوگیری از این شکست عاطفی، تعیین حد نهایی بودجتونه؛ اینطوری وقتی وارد طلا‌فروشی می‌شین، از همون ابتدا از فروشنده می‌خواین طلا‌هایی رو بهتون نشون بده که قیمتشون با بودجه شما هماهنگه. انواع گردنبند قلب طلا می تونه پیشنهاد خوبی براتون باشه.

عکس گوشواره طلا مدل قلب فرماتیک گالری طلای ارل

قدم سوم: به دنبال ترند‌ها‌ی روز باشین

یه راه خوب برای تشخیص ترند‌ها (علاوه بر اینترنت) نگاه کردن به مردمه. تو خیابون قدم بزنین و ببینین که مردم چی پوشیدن و چی بیشتر از همه خودش رو نشون میده. احتمالا یه الگو و یه سری استایل‌ها‌ی تکرار‌شونده می‌بینین. همچنین می‌تونین تو اینترنت و شبکه‌ها‌ی اجتماعی بگردین و ببینین که افراد مورد‌علاقتون در زمینه مد و فشن این روز‌ها چی می‌پوشن. در مقاله 10 گردنبند ترند می‌تونین بهترین های ۲۰۲۳ را ببینید.

قدم چهارم: طلا‌فروشی‌های نزدیک خودتون رو پیدا کنین

یه لیست از حداقل سه طلا‌فروشی که قصد رفتن بهشون رو دارین، درست کنین. این لیست رو بر اساس موقعیت مکانی و نظرات مشتریان درست کنین.

قدم پنجم: سایز فرد مورد‌نظر رو بدونین

درسته که برای انتخاب گردنبند طلا، زنجیر و گوشواره نیازی به دونستن سایز دقیق ندارین، اما برای خرید انگشتر طلا و دستبند طلا باید سایز دقیق رو بدونین. اگه سایز رو نمی‌دونین، می‌تونین یه قطعه طلا رو که سایزشونه به عنوان معیار با خودتون ببرین.

قدم ششم: تحقیق کنین

راهنما‌های خرید طلا رو بخونین تا بدونین که عیار به چه معناست و قیمت طلا چطوری محاسبه میشه. با افراد خانواده یا دوستانتون که تجربه خرید طلا داشتن، صحبت کنین و از تجربیات اون‌ها در خرید طلا استفاده کنین.

عکس گردنبند طلا مدل کنتینانتال ستاره گالری طلای ارل

قدم هفتم: یه دوست رو همراه خودتون ببرین.

معمولا همراه‌کردن یه دوست در هنگام خرید طلا میتونه کمک‌کننده باشه. وجود نظر یه فرد دیگه راجع به طرح و قیمت پیشنهاد میشه چرا که طلا فقط جواهر نیست، بلکه سرمایه هم محسوب میشه.

قدم هشتم: سوال بپرسین

از پرسیدن سوال راجع به کیفیت، وزن، تنوع و قیمت‌گذاری خجالت نکشین. هر سوالی که دارین بپرسین و از درست خرج‌کردن پولتون اطمینان حاصل کنین.

قدم نهم: مقایسه کنین

ممکنه در اولین مغازه از یه طرحی خیلی خوشتون بیاد، اما عجله نکنین و قبل از بازدید از بقیه طلا‌فروشی‌ها‌ی لیستتون، خرید نکنین. طرح‌های مشابه مغازه‌ها‌ی مختلف رو مقایسه کنین، سوالاتتون رو در همه مغازه‌ها بپرسین تا بتونین تصمیمی حساب‌شده و آگاهانه بگیرین.

قدم دهم: چیزی رو بخرین که دلتون میگه

بعد از اینکه همه اقدامات بالا رو انجام دادین و تصمیم به خرید گرفتین، کار رو تکمیل کنین و طلا‌ی مورد‌علاقتون رو بخرین. در نهایت، راجع به نحوه مراقبت و خدمات جلا‌دادن و تعمیرش بپرسین. از مجموعه گردنبندهای ظریف ارل هم بازدید کنید.

درباره گردنبند طلا بیشتر بخوانید:

انواع گردنبند بلند که در سال ۲۰۲۲ مد است

اندازه استاندارد گردنبند زنانه [ ۵ سایز استاندارد ]

۶ روش تشخیص گردنبند طلا از بدل ( ۶ تست خانگی)

راهنمای خرید گردنبند چوکر (انواع و مدل‌های جدید) ۲۰۲۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.