عکس طلای ۱۸ عیار

طلای ۱۸ عیار تعادل خوبی بین دوام و خلوص برقرار میکنه. در ادامه درباره اینکه این آلیاژ طلا از چی تشکیل شده و همچنین نحوه انتخاب بین طلای ۱۸ عیار و طلای با عیار بالا‌تر یا پایین‌تر حرف می‌زنیم.

طلای ۱۸ عیار از چه مقدار طلای خالص تشکیل شده؟

عیار طلا معیاریه برای نشون‌دادن اینکه در یک جواهر چه مقدار طلا وجود داره. منظور از طلای ۱۸ عیار چیست؟ اگه گفته میشه که این آیتم طلای ۱۸ عیاره، به این معنیه که اگه یه آیتم رو ۲۴ قسمت در نظر بگیریم، ۱۸ قسمت از ۲۴ قسمتش از طلا و ۶ قسمت باقی‌مونده از فلزات دیگه تشکیل شدن.

اگه بخوایم با درصد بیان کنیم، ۱۸ عیار برابره با ۷۵٪ طلا (۱۸ تقسیم بر ۲۴). ۲۵٪ باقی‌مونده از فلزاتی مثل روی، مس، نیکل و … تشکیل شده.

فلزات موجود در طلای ۱۸ عیار برای محکم‌تر و با‌دوام‌تر‌کردن آلیاژ استفاده میشن؛ این چیزیه که در طلای خالص (۲۴ عیار) وجود نداره و به همین دلیل طلای ۲۴ عیار برای جواهر‌سازی بیش از حد نرمه.

مزایا و معایب طلای ۱۸ عیار در مقایسه با طلای ۱۰ و ۱۴ عیار

طلای ۱۸ عیار در مقایسه با طلاهای با عیار پایین‌تر مزایایی داره. برای مثال، به دلیل خلوص بیشتر احتمال بروز آلرژی در اون کمتره. در واقع، نیکل حساسیت‌زاست و هر چه طلا خالص‌تر باشه، مقدار کمتری نیکل (در صورت وجود) در اون هست.

دلیل دیگه برای خرید طلای ۱۸ عیار اینه که رنگش به طلای خالص نزدیک‌تره و این در حالیه که طلای ۱۴ یا ۱۰ عیار رنگی شبیه به طلای خالص ندارن.

نکته مهم دیگه‌ای که وجود داره اینه که با خرید طلای ۱۰ عیار که فقط ۴۱.۷٪ اون از طلای خالص تشکیل شده، شما آیتمی رو خریدین که بیشتر از ۵۰٪ ترکیباتش رو فلزاتی به غیر از طلا تشکیل میدن.

باید توجه داشت که طلای ۱۸ عیار نسبت به آلیاژهای طلا با خلوص کمتر (۱۰ و۱۴ عیار) نرم‌تره و در نتیجه دوام کمتری داره.

طلای ۱۸ عیار در مقایسه با طلای ۲۲ عیار

طلا با عیار بالای ۱۸، خلوص بیشتری داره و در نتیجه رنگش به طلای واقعی شبیه‌تره اما در عوض نرم‌تره و در مقایسه با طلای ۱۸ عیار زود‌تر خط میوفته و همچنین قیمت بیشتری هم داره. پس قبل از خرید طلا با عیار بالا‌تر از ۱۸ عیار خوب فکر کنین مخصوصا اگه قراره از اون آیتم زیاد استفاده کنین.

چطوری طلای ۱۸ عیار را تشخیص دهیم؟

تشخیص طلای ۱۸ عیار کار بسیار آسونیه (البته تا وقتی که عیار طلا روی اون حک شده باشه). معمولا عیار طلا به این شکل روی اون درج میشه: 18K, 18Kt, 18ct, 18k یا چیزی شبیه این‌ها.

بعضی اوقات هم روی طلای ۱۸ عیار اعدادی مثل ۷۵۰ یا ۰.۷۵ درج میشه که نشون‌دهنده اینه که اون آیتم از ۷۵٪ طلا تشکیل شده.

چه زمانی طلای ۱۸ عیار بخریم؟

اگه به دنبال طلایی هستین که تا حد معقولی خالص باشه و از طرفی بیش از اندازه نرم نباشه، طلای ۱۸ عیار بهترین انتخابه. این آلیاژ ترکیب خوبی از دوام و خلوص رو داره.

طلای ۱۸ عیار برای جواهراتی که هر روز استفاده می‌کنین، مخصوصا انگشتر و دستبند که احتمال ضربه‌دیدن و خش‌افتادنشون بیشتره، گزینه مناسبی نیست. در این موارد، طلای ۱۴ یا ۱۰ عیار انتخاب بهتریه چرا که فرم خودش رو از دست نمیده، نمیشکنه و خش هم نمی‌افته.

طلای ۱۸ عیار رو برای جواهراتی انتخاب کنین که هر‌روز استفاده نمی‌کنین یا برای آیتم‌هایی مثل گردنبند و گوشواره که کمتر در معرض ضربه و آسیب قرار دارن. برای خرید طلا در سبک‌های متنوع، از طرح‌های سنتی تا مدرن، به سایت یا شعب حضوری گالری طلای ارل مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.