۶ روش تشخیص گردنبند طلا از بدل ( ۶ تست خانگی)

عکس ست انگشتر و گوشواره طلا _ گالری طلای ارل
یا اصلا گاهی اوقات نمی‌تونیم تشخیص بدیم گردنبند بدله یا اصل. حالا این مشکل موقع خرید حضوری اونقدرها بغرنج نیست، چون امکان دیدن زنجیر طلا از نزدیک و لمسش رو داریم، چالش واقعی مال وقتیه که قرار باشه جواهراتمون رو آنلاین خریداری کنیم.

برای خرید آنلاین دستمون حسابی بسته هست و تنها چیزی که در اختیار داریم توضیحات کالا و نظرات مشتریانه. اطلاعاتی که نمیشه به راحتی بهشون تکیه کرد!

خوشبختانه، راه‌های متعددی وجود داره که برای تشخیص طلا از بدلیجات به ما کمک می‌کنه و قصد داریم در ادامه این مقاله با بهترین این راهکارها آشنا بشیم. همراهمون باشید.

منظور از طلای اصل چیه؟

اصطلاح «طلای واقعی» یا «طلای اصل» لزوما به جواهری اطلاق نمی‌شه که صد در صد از طلا تهیه شده باشه. معمولا طلایی که در جواهرات مورد استفاده قرار می‌گیره، با فلزات دیگه مخلوط می‌شه تا آلیاژ به‌‌دست‌ اومده سخت‌تر و کمتر مستعد خم‌شدن باشه. در مورد جواهرات طلای اصل معمولا از آلیاژ خاصی استفاده می‌شه که محتوای طلای اون بیشتر از حد مشخصی باشه. مردم معمولا جواهراتی که از فلزهای دیگه مثل نیکل، مس، نقره و غیره ساخته شده و روی فلز با یک لایه طلا روکش شده رو به‌ عنوان طلای تقلبی می‌شناسن.

ترفندهای تشخیص زنجیر طلا از بدل از روی ظاهر

زنجیر‌های طلای تقلبی معمولا فقط روکش طلا دارن و محتوای داخلی زنجیره‌ها با فلز متفاوتی کار میشه. فقط برای اینکه ظاهرا شبیه طلا به نظر برسن. در اولین قدم موقع خرید گردنبند طلا مراقب باشید که فروشنده جواهرات کمتر از ده عیار رو به اسم طلا به شما نفروشه. برای تشخیص گردنبند طلا از بدل می‌تونید از نشونه‌های زیر استفاده کنید.

1. اندازه، وزن عیار و قیمت زنجیر طلایی که قصد خریدش رو دارید مقایسه کنید

قبل از خرید جواهرات حتما به چند جواهر فروشی سر بزنید و گزینه‌هایی که فروشنده ارائه می‌کنه رو خوب بررسی کنید. زنجیرهای طلا از نظر اندازه، طول و وزن و قیراط با هم متفاوت هستن و هر کدوم از این عوامل روی قیمت گردنبند طلا تاثیر می‌ذارن. اما نکته مهم‌تر اینه که با توجه به وزن و قیراط طلا، تشخیص زنجیر طلا از بدل آسون‌تر می‌شه.

معمولا همه ما با دیدن زنجیرهای طلای بزرگ که هنرپیشه‌ها و افراد معروف استفاده می‌کنن، تصور می‌کنیم قیمت این گردنبندها باید نجومی باشه. از طرفی وقتی به زنجیرها و گردنبندهای ظریف طلا نگاه می‌کنیم، احساس می‌کنیم قیمت بالایی ندارن و راحت‌تر میشه اون‌ها رو خرید.

اگه در طول جستجوهاتون با زنجیرهای بزرگی برخورد کردین که آویز طلای اون‌ها پوشیده از الماسه، دست نگه دارین و بیشتر دقت کنین. اکثر افرادی که طالب این مدل جواهرات هستن، تمایل دارن اون رو به‌ صورت سفارشی از جواهرساز تهیه کنن و این باعث می‌شه قیمت اون‌ها نجومی باشه. پس اگه توی طلافروشی با زنجیر‌های طلای 33 میلی‌متری مواجه شدین، قبل از اونکه دست به خرید بزنید، سری به جواهرفروشی‌های دیگه هم بزنید تا قبل از خرید گردنبند ترند طلا کاملا از تناسب قیمت اون مطمئن بشین.

2. نگاهی به رنگ طلایی زنجیر بندازید

یکی از راه‌های تشخیص گردنبند طلا از بدل توجه به رنگ طلاست. اگه کمی دقت به خرج بدین، رنگ و ظاهر زنجیر طلای واقعی در مقایسه با زنجیرهای غیر اصل و بدلی به وضوح قابل تشخیصه. رنگ زرد طلا براق نیست، فلزی به نظر نمی‌رسه و حالت لوکس‌تری داره. پس اگه زردیِ زنجیری که توی دست شماست بیش از حد براقه، احتمالا بهتره  نسبت به خرید اون تجدیدنظر کنید. فراموش نکنید که رنگ زرد راحت‌تر از سفید ساخته میشه و معمولا کمتر کسی قادر به تشخیص طلا زرد از بدلیجات هست.

اما اگه کار از کار گذشته باشه و خریدتون رو انجام داده باشین، برای تشخیص طلا از بدل در منزل ببینید به مرور زمان رنگ روی زنجیره محو می‌شه یا نه؟ اگه شد، شک نکنید که زنجیر شما طلای اصل نیست.

۳. روی زنجیر طلا دنبال کد یا شماره بگردین

شاید ساده‌ترین راه تشخیص زنجیر طلای تقلبی این باشه که روی جواهر دنبال کد، شماره یا علامت جواهرساز بگردید. چون معمولا همه طلاسازی‌ها، جواهراتشون رو با کد علامت‌گذاری می‌کنن. موقع خرید گردنبند طلا، دقت کنید که کد یا علامت سازنده روی قطعه کوچیک کنار قفل زنجیر باشه. این کد کوتاه اطلاعاتی در مورد خلوص طلای مورد استفاده در اختیار شما قرار میده.

علائمی مثل GF برای زنجیر پرشده با طلا، GP برای زنجیر با روکش طلا، RGP برای ورق طلای نورد شده، HGE برای پلیت الکتریکی طلای سنگین و GEP برای پلیت الکتریکی طلا مشاهده می‌شه که اطلاعاتی در مورد کیفیت زنجیر و فرآیند نگهداری و ساخت اون در اختیار ما قرار میدن و به تشخیص گردنبند طلا از بدل کمک می‌کنن.

برای مثال علامت «10K» به این معنیه که گردنبند موردنظر از جنس طلای 10 عیاره. یعنی به ازای هر 24 قسمت آلیاژ، 10 قسمت طلا وجود داره. البته معمولا جواهرات اروپایی به جای نشونه‌های قیراط، قطعه در هزار رو می‌نویسن. مثلا اگه روی طلا کد «417» حک شده باشه، نشون‌دهنده طلای 10 قیراطه که با خلوص 41.7٪ (10 تقسیم بر 24) مطابقت داره.

۴. وزن زنجیر طلا رو در نظر بگیرین

طلای جامد سنگینه. نه اونقدر سنگین که پوشیدنش سخت باشه، اما وزن اون در مقایسه با بدلیجات به طرز محسوسی بیشتره. اگه یه زنجیر طلای 33 میلی‌متری خریداری کنین و دور گردنتون سبک باشه، به اصل بودنش شک نمی‌کنین؟ اگر زنجیر از فلز پایه متفاوتی ساخته شده باشه، معمولا سبک‌تره و حتی گاهی اوقات ضخامتش با وزنش همخونی نداره. این یکی از موارد مهمیه که برای تشخیص طلا از بدلیجات به دردتون می‌خوره.

۵. نگاهی به الماس‌های روی زنجیر بندازین

تا به حال چیزی در مورد زنجیرهای یخی (Iced Out Chains) شنیدین؟ بسیار ترند و محبوب هستن و به اون‌ها الماس اضافه می‌شه، اما مشکل اینجاست که بسیاری از اون‌ها از زیرکونیای مکعبی ساخته می‌شن و بعد به‌ عنوان الماس واقعی به فروش می‌رسن. اگه باید مبلغ زیادی برای الماس زنجیر طلا بپردازین و مطمئن نیستین الماس اصل باشه، روی سنگ زنجیر ضربه بزنین. اگه سنگ حالت مه گرفت، شک نکنین با الماس بدل سروکار دارین. در عوض الماس اصل رسانایی حرارتی بالایی داره و در صورت ضربه شفاف باقی می‌مونه. بنابراین می‌تونین مطمئن باشین که الماس شما کاملا اصل و واقعیه.

۶. تفاوت رنگ فلز داخلی و روکش زنجیر رو بررسی کنین

برای تشخیص انواع زنجیر طلا از بدل کافیه یک خراش روش بندازین و این خراش اونقدر عمیق باشه که فلز زیر روکش زنجیر رو به‌ خوبی نشون بده. اگه می‌بینین رنگ این بخش با رنگ روکش طلا تفاوت داره، احتمالا جواهری که توی دستتونه فقط روکشش از طلاست و داخلش با فلز دیگه‌ای کار شده.

تست‌های تشخیص زنجیر طلا از بدل

تا اینجا نشونه‌های ظاهری که به ما کمک می‌کنن زنجیر طلا رو از بدل تشخیص بدیم، مرور کردیم. در کنار این‌ها آزمایش‌هایی وجود داره که به ما نشون میده زنجیر مورد علاقه ما طلای واقعیه یا بدل و جعلی. پیشنهاد می‌کنیم بعد از چک کردن نشونه‌های ظاهری، برای اطمینان بیشتر این تست‌ها رو هم انجام بدین.

1. تست آهنربا برای تشخیص گردنبند طلا از بدل

این تست ساده فقط چند دقیقه طول می‌کشه و سریع‌ترین راه ممکن برای تایید اصالت زنجیر طلای شماست. طلا، فلز مغناطیسی نیست و اگه یک آهنربا به اون نزدیک کنیم، باید دفعش کنه. البته طلاهایی که با آلیاژهای فلزی مثل نیکل و مس مخلوط می‌شن، ممکنه به آهنربا نزدیک بشه و این مسئله یکی از ضعف‌های این روش آزمایشه.

پس حواستون باشه این روش رو فقط برای قطعات طلای 24 عیار و 18 عیار امتحان کنید. اگه زنجیر طلا از تست آهنربا با موفقیت بیرون نیومد، بهتره چند تست دیگه رو هم امتحان کنین تا شک و تردید شما به طور کامل برطرف بشه.

۲. آزمایش ید برای تشخیص گردنبند طلا از بدل

آزمایش ید بهترین راه تشخیص گردنبند طلا از بدل محسوب می‌شه. کافیه یک کیت تست فلز بخرین که حاوی ید یا هر ماده شیمیایی دیگه‌ای باشه و بتونه خلوص جواهرات رو تایید کنه. یه قطره ید بردارین و روی زنجیر طلا بریزین. اگه زنجیر، طلای اصل باشه، ید در عرض چند دقیقه محو شده و از بین میره. اما اگه تقلبی باشه، ید قهوه‌ای رنگ مدتی روی طلا باقی می‌مونه.

۳. تست سرکه برای تشخیص طلا از بدل در منزل

یکی از بهترین روش‌های تشخیص طلا از بدل در منزل، استفاده از سرکه هست. یه کاسه کوچیک یا بزرگ رو با سرکه پر کنین. اندازه کاسه به اندازه زنجیر شما بستگی داره. زنجیر رو در سرکه فرو کنین و بذارین حدود 5 دقیقه باقی بمونه. اگه طلا واقعی باشه، رنگش از بین نمیره و طلایی باقی می‌مونه. اما اگه تقلبی باشه، رنگ زرد کم‌کم محو میشه و زنجیر به سرعت شروع به تیره شدن می‌کنه.

۴. تست اسید برای تشخیص گردنبند طلا از بدل

یکی دیگه از روش‌های کاملا قابل اعتماد برای تشخیص گردنبند طلا از بدل، تست گردنبند با ماده‌ای به اسم اسید نیتریکه. به این صورت که زنجیر روی یک سنگ خراشیده می‌شه، جوری که ردش باقی بمونه. سپس اسید نیتریک با غلظت‌های مختلف روی محل خراشیده‌ شده اعمال میشه تا حل‌شوندگی فلز داخلی مورد بررسی قرار بگیره. بسته به غلظت اسید میشه خلوص آلیاژ طلا رو استنباط کرد. برای تشخیص طلا از بدل در منزل یا تشخیص طلا از بدلیجات داخل جواهر فروشی می‌تونین از این روش استفاده کنین.

فقط در نظر بگیرین که خراش باید اونقدر عمیق باشه تا مواد به لایه زیرین زنجیر برخورد کنه، چون در غیر این صورت فقط روکش طلای زنجیر به ماده آغشته میشه و تست اسید اصل بودن طلا رو نشون میده.

۵. تشخیص طلا از بدلیجات با گاز گرفتن

حتما شما هم دیدین که ورزشکارا زمانی که مدال طلا برنده میشن اونو لای دندوناشون میذارن و گاز میزنن. فکر می‌کنین ریشه این حرکت سبملیک چی باشه؟ طلا یه فلز نرمه و زمانی که اون رو گاز می‌گیریم، رد دندون‌ها باید روی اون باقی بمونه. برای همین، منظور از این حرکت می‌تونه اصل بودن مدالی باشه که ورزشکار برنده شده. البته این تست ممکنه همیشه درست عمل نکنه.

آلیاژهای طلای عیار پایین (مثل طلای 10 یا 14 عیار) به خاطر محتوای بالای فلزات غیر طلا، سختی بیشتری دارن و ممکنه این آزمون رو با موفقیت پشت سر نگذارن. به علاوه فلزات نرم دیگه‌ای هم هستن که رد دندون روی اون‌ها باقی می‌مونه و فقط کافیه روی اون‌ها رو با روکش طلا پوشوند تا این تست رو پشت سر بذارن و شبیه طلای اصل به‌ نظر برسن.

۶. تشخیص زنجیر طلا از بدل با تست چگالی

این تست تشخیص گردنبند طلا از بدل در مقایسه با تست‌های دیگه کمی پیچیده‌تره. برای این‌ کار باید یک مخزن پر از آب بردارین و زنجیر رو توش بندازین، سپس مقدار آبی که بالا اومده رو اندازه‌گیری کنین. با توجه به این مقدار می‌تونین چگالی طلا رو محاسبه کنین و بفهمین چه میزان از زنجیری که توی دست شماست، از طلا تشکیل شده. بزرگ‌ترین مشکل این آزمایش (جدا از اندازه‌گیری دقیق و محاسبات پیچیده) اینه که رسیدن به یک معیار قابل اعتماد در مورد چگالی آلیاژ یک قیراط خاص، کار راحتی نیست.

مثلا از کجا باید بفهمیم که چگالی طلای 14 عیار باید چقدر باشه؟ ممکنه هر جواهرساز فلزات غیر طلا رو به نسبت‌های مختلف به یک آلیاژ ۱۴ عیار اضافه کنه و‌ این یعنی چگالی طلاهای به‌دست اومده می‌تونه متفاوت باشه. به‌ علاوه اگه جواهرساز یک روکش طلا به آلیاژ فلزی اضافه کنه، احتمال اینکه چگالی زنجیر نزدیک به چگالی طلای اصل باشه خیلی زیاده.

کلام آخر

انتخاب و خرید بدلیجات با روکش طلا هیچ اشکالی نداره، اگه آگاهانه باشه و بدونین طلایی که توی دست شماست صد در صد طلای خالص نیست. اما اگه چنین هدفی ندارید و دنبال طلای خالص می‌گردین، باید راه‌های تشخیص گردنبند طلا از بدل رو بشناسین تا فروشنده پول اصل رو نگیره و جنس تقلبی تحویلتون بده.

توی این مقاله سعی کردیم بهترین و کاربردی‌ترین روش‌های تشخیص زنجیر طلا از بدل رو پوشش بدیم و امیدواریم تک‌تک نکات ذکر‌شده براتون مفید واقع بشه.

درباره گردنبند طلا بیشتر بخوانید:

انواع زنجیر طلا

راهنمای خرید گردنبند طلا

راهنمای خرید گردنبند چوکر

راهنمای انتخاب سایز گردنبند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.