چرا وقتی گردنبند می‌پوشم گردنم اذیت می‌شود؟‌

عکس گردنبند طلا مدل مرسانا گالری طلای ارل

گردنبندها یه انتخاب عالی از جواهرات هستن که می‌تونن به سرعت ظاهر شما رو متحول کنن! گردنبندها انواع و اشکال مختلفی دارن و طرح‌هاشون خیلی متنوع و جذابه ولی مسئله اذیت شدن گردن با گردنبند طلا یه مسئله جدی به حساب میاد. تفاوتی نداره گردنبند ظریف باشه یا بزرگ، حساسیت پوستی به گردنبند ممکنه برای هرکسی پیش بیاد.

مشکلی که خیلی از خانوما باهاش روبرو می‌شن اینه که وقت پوشیدن گردنبند احساس درد می‌کنن. این احساس درد ممکنه دلایل مختلفی داشته باشه.

در ادامه به مهم‌ترین دلایل این درد اشاره می‌کنیم و بهتون راه‌کارهای خلاص شدن از این دردها رو نشون می‌دیم. باهامون همراه باشین! 

چرا گردنبند گردن من رو تحریک می کنه؟

گردنبند یکی از محبوب‌ترین جواهرات به شمار میاد. تنوع خیلی زیادی برای انتخاب یه گردنبند مناسب وجود داره.

گردنبندها با انواع مختلف لباس ست می‌شن، اما عده‌ای از افراد نمی‌تونن گردنبند بپوشن. دلیلش هم اینه که بعد پوشیدن گردنبند احساس تحریک و حساسیت خاصی روی گردنشون می‌کنن. این نوع حساسیت دلیل‌های مختلفی داره که بهشون اشاره می‌کنیم.

آلرژی به نیکل | اذیت شدن گردن با گردنبند

این شایع‌ترین نوع حساسیت پوستی در مورد جواهراته. بنابراین، اگه متوجه سوزش و خارش گردن خودتون شدین، احتمالاً گردنبندتون یکم نیکل داخل خودش داره. این کاملاً عادیه چون نیکل داخل تعداد زیادی از آلیاژهای فلزی وجود داره. به همین دلیل، تحریک پوستتون می‌تونه یک واکنش آلرژیک به نیکل باشه.

باید به این نکته اشاره کنیم که نیکل یه فلز واکنش پذیر نیست، اما زمانی که از گردنبند استفاده می‌کنین جذب پوست می‌شه. در مرحله بعد نیکل به عنوان یه مزاحم شناسایی می‌شه و بدن سعی می‌کنه اون رو از بین ببره، بنابراین یه واکنش آلرژیک ایجاد می‌شه.

اگه یه واکنش آلرژیک به نیکل داشته باشین، احتمالاً اذیت شدن گردن با گردنبند فقط جایی به وجود میاد که نیکل با پوست شما تماس پیدا کرده. علاوه بر این، این ناحیه ممکنه قرمز بشه همراه با تورم یا جوش. همچنین ممکنه یک لکه یا تاول خشک ایجاد شه و پوستتون دچار پوسته پوسته شدن بشه.

بعضی اوقات، ممکنه خارش هم داشته باشین که اوضاع رو بدتر می‌کنه. اگه این حساسیت درمان نشه می‌تونه باعث ایجاد پوست تیره و ترک خورده بشه. حتماً به پزشک مراجعه کنین، به خصوص اگه به نظر برسه که تورم یا جوش پوستی چرک دارن که خودش می‌تونه نشونه‌ای از عفونت باشه!

بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب سایز گردنبند زنانه [ ۵ سایز استاندارد ]

حساسیت پوستی

این یه دلیل دیگه‌اس برای اینکه چرا با استفاده از گردنبند ممکنه احساس تحریک پوستی داشته باشین. درسته که ممکنه یه سری شباهت وجود داشته باشه، اما حساسیت پوست با یه واکنش آلرژیک متفاوته.

آلرژی زمانیه که پوست شما به یک عنصر خاص واکنش نشون می‌ده، ولی حساسیت پوست شامل واکنش راحت پوست حساس و ظریف نسبت به چند ماده مختلفه. اما ممکنه که آلرژی و پوست حساس داشته باشین.

اگه پوستتون نسبت به مواد خاصی حساسیت داشته باشه، خیلی راحت و فقط با لمس مواد مختلف دچار حساسیت می‌شین. در بیشتر اوقات، این حساسیت با قرمز شدن گردن و خارش پوست اون قسمت همراهه.

در بدترین نوع از اذیت شدن گردن با گردنبند، ممکنه یه جوش خفیف هم به وجود بیاد. افراد مختلف با پوست حساس بخاطر عوامل متنوعی تحریک و اذیت می‌شن. بنابراین، ممکنه علت اصلی حساسیت شما لزوما نیکل نباشه و چیز دیگه‌ای در گردنبند باشه!

بیشتر بخوانید: تشخیص گردنبند طلا از بدل ( راهنمای قدم به قدم)

حساسیت به فلز

درحالیکه بعضی از افراد پوست حساسی دارن، برخی دیگر به طور خاص نسبت به فلزات حساسیت دارن! این مورد حساسیت شدید نیست، اما ممکنه همه افراد بهش دچار بشن. حساسیت به فلز یعنی وقتی که گردنبندی از جنس فلز می‌پوشین، پوست گردنتون مثل موارد قبلی تحریک می‌شه.

حساسیت به فلز فقط شامل حساسیت به نیکل نیست. فلزات خیلی زیادی مثل طلا و فولاد ضد زنگ نیز ممکنه باعث ایجاد حساسیت بشن.

درحالیکه بعضی از افراد ممکنه نسبت به فلز خاصی حساسیت داشته باشن، اما بعضی دیگه به همه نوع فلز حساسیت دارن. علائم این دو مورد خیلی شباهت داره و شامل سوزش و خارش و قرمزی روی پوست گردن می‌شه.

عکس گردنبند طلا مدل کارتیه دایره خط زنجیری با قلب دامله گالری طلای ارل

راه‌حل ها | اذیت شدن گردن با گردنبند

حساسیت به گردنبند دلیلی برای نپوشیدن این دسته از جواهرات نیست، روش‌های مختلفی برای خلاصی از شر حساسیت بخاطر استفاده از گردنبند وجود داره که می‌تونین اون‌ها رو یکی یکی امتحان کنید. بعضی از این راه‌کارها شامل موارد زیر می‌شن:

از جواهرات باکیفیت استفاده کنین و از جواهرات ارزان و تقلبی دوری کنین

به قول معروف، هر ارزونی بی حکمت نیست. ممکنه وقت خرید گردنبند به نظر برسه که گردنبند ارزون‌تر گزینه بهتریه، اما در نهایت به این نتیجه می‌رسین که اینطور نیست و دلتون نمی‌خواد اذیت شدن گردن با گردنبند رو تجربه کنین.

خیلی از جواهرات فیک و تقلبی (بدل) معمولاً نیکل زیادی دارن و به همین دلیل ممکنه تحریک‌کننده باشن. با خرید جواهرات اصل می‌تونین مطمئن باشین که گردنبندتون بدون نیکل و از عناصر خالص ساخته شده.

از جواهرات ضد حساسیت مثل جواهرات استیل استفاده کنین

گزینه‌های عالی دیگه برای کسانی که به نیکل حساسیت دارن، جواهرات ساخته شده از نقره استرلینگ و طلای 24 عیار به شمار میان.

علاوه بر این،‌ جواهرات برش نیوبیوم به ویژه برای کسانی که حساسیت فلزی دارن، یه انتخاب عالی هستن. این ماده ضد حساسیته و در برابر خراش و پوسیدگی هم مقاومت خیلی خوبی از خودش نشون می‌ده!

به دکتر مراجعه کنین | اذیت شدن گردن با گردنبند

اگر مطمئن نیستین که آیا پوستتون حساسه یا به فلز حساسیت دارین یا به اون آلرژی دارین بهتره با متخصص پوست خودتون مشورت کنین.

اگه قبلاً با پوشیدن گردنبند حساسیت پوستی پیدا کردین و علائم عفونتی روی پوستتون وجود داره، به یه مرکز درمانی مراجعه کنین. معمولاً کرم استروئیدی ضد التهابی برای کمک به واکنش آلرژیک مفیده.

از لاک ناخن شفاف استفاده کنین

اگه خرید جواهرات گران قیمت در حد بودجه شما نیست، می‌تونین گردنبند عادی خودتون رو با لاک بپوشونین تا مواد داخل گردنبند باعث حساسیت پوستتون نشه.

پوشیدن جواهرات چوبی و پارچه‌ای رو در نظر بگیرین

اگه کاملاً به فلز حساس هستین این راه‌حل بهترین گزینه برای شماست. چوب و جواهرات پارچه‌ای مناسب‌ترین گزینه برای پوست هستن. شما می‌تونین جواهراتی که به شکل آفریقایی تولید می‌شن رو امتحان کنین چون بیشترشون با چوب یا پارچه ساخته می‌شن.

حرف آخر

بعضی از افراد ممکنه به نیکل حساسیت داشته باشن، اما دلایل مختلفی برای حساسیت پوستی و اذیت شدن گردن با گردنبند وجود داره. علت تحریک پوستی برای هر فردی با فرد دیگه فرق می‌کنه. مهمترین چیز اینه که پوست خودتون رو درک کنین. اول از همه باید به فکر این باشین که آیا پوستتون نسبت به نیکل یا بقیه مواد فلزی حساسه یا نه. جواب این مورد می‌تونه بهتون کمک کنه تا بفهمین چه نوع گردنبندی براتون بهترین گزینه‌ به حساب میاد. به غیر از دلایلی که گفتیم، گاهی اوقات پوشیدن گردنبندهای سنگین یا گردنبندهای چوکر می‌تونه به پوست گردن شما آسیب برسونه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.