انواع زنجیر طلا که قبل از خرید حتما باید بدانید

عکس گردنبند ترکیبی طلا مدل کارتیه و زنجیر و لوله و زنجیر و پولک گالری طلای ارل

انواع زنجیر طلا که قبل از خرید حتما باید بدانید

دنبال خرید گردنبند طلا هستین و نمی‌دونین کدوم یک از انواع زنجیر طلا براتون مناسب‌تره؟ درکتون می‌کنیم! انواع زنجیر طلای زنانه اون‌قدر زیاده که گاهی وقتا انتخاب بین اون‌ها بی‌نهایت سخت می‌شه. قبل از خرید باید به این فکر کنین که اصلا چرا دارین دنبال گردنبند می‌گردین و به لحاظ زیبایی‌ شناختی کدوم نوع زنجیر رو ترجیح می‌دین!

اونقدر انتخاباتون رو محدود کنین تا در نهایت به بهترین گزینه نزدیک و نزدیک‌تر بشین. در این مقاله قصد داریم با انواع مدل زنجیر طلا آشنا بشیم و خصوصیات هر کدوم رو بهتر بدونیم. پیشنهاد می‌کنیم تا آخر این مقاله همراهمون باشین.

۱. زنجیر ملوانی (مارینر)

زنجیر ملوانی یه نوع زنجیر فوق‌العاده خاص و منحصربه‌فرده که با الهام از دنیای آب‌های دریایی و اقیانوس طراحی شده و به‌ خاطر ظاهر جذابش (زنجیری که به یه لنگر متصله) بهش زنجیر ملوانی یا مارینر گفته می‌شه. این زنجیر مخصوصا به اون دسته از افرادی توصیه می‌شه که علاقه عجیبی به دریا دارن یا دوست دارن همیشه یه زنجیر محکم و زمخت دور گردنشون داشته باشن.

عکس زنجیر ملوانی (مارینر)

این مدل از انواع زنجیر طلا از بیضی‌های بهم پیوسته تشکیل می‌شه و یه نوار از مرکز هر بیضی عبور می‌کنه که ظاهر جذاب و دلنشینی به زنجیر می‌بخشه. این مدل گردنبند در انواع عرض‌های مختلف به بازار عرضه می‌شه و معمولا آقایون از طرفدارهای  پروپاقرص این مدل گردنبند هستن. البته زنجیرهای ظریف‌تر می‌تونه برای خانوم‌ها انتخاب شیکی باشه.

زنجیر ملوانی اوایل فقط به‌ صورت تخت و مسطح ساخته می‌شد، اما  به‌ تازگی یه نوع مارینر پفی به بازار معرفی شده که اتفاقا نگاه‌های زیادی رو به سمت خودش جلب کرده. می‌شه از این اکسسوری به‌ صورت تنها بدون هیچ جواهرات دیگه‌ای استفاده کرد یا اینکه با یه آویز زیبا ستش کرد تا زیباییش دوچندان بشه.

به‌ طور کلی دو نوع زنجیر ملوانی تو بازار پیدا می‌شه:

  1. زنجیر مارینر تخت
  2. زنجیر مارینر پفی

۲. زنجیر توپی (دونه تسبیحی)

زنجیر توپی یا همون دونه تسبیحی از یه سری مهره‌های ریز تشکیل می‌شه که بهم وصل شدن و یه زنجیر ساختن. این مدل از انواع زنجیر طلا طوریه که می‌شه دونه‌ها رو نزدیک بهم یا دور از هم کاشت و مدل‌های متفاوتی ایجاد کرد. معمولا واسه این زنجیرها از پلاک‌های مستطیلی (شبیه گردنبند سربازها) استفاده می‌شه که یه حالت باحال به ظاهرمون میده.

عکس زنجیر توپی (دونه تسبیحی)

البته دقت کنین که نمی‌شه از این زنجیرها به‌ عنوان اکسسوری تنها استفاده کرد و بهتره با آویز ست بشن. در آخر نکته خیلی مهمی که در مورد این زنجیرها هست، ظرافتشونه! اگه بین انواع زنجیر گردنبند طلا تصمیم گرفتین زنجیر دونه تسبیحی بخرین، بدونین که این زنجیرها خیلی زود پاره میشن و باید مراقبشون بود.

۳. زنجیر مربعی

زنجیر مربعی به‌ جای اینکه از مهره‌های بیضی یا دایره‌ای ساخته شده باشه، مهره‌های مربعی داره و این ویژگی اونو از زنجیرهای دیگه متمایز می‌کنه. این یکی از محبوب‌ترین انواع زنجیر طلای جدیده که هم خانوما و هم آقایون می‌تونن ازش استفاده کنن. نکته جالبشون انواع عرض‌های مختلفه که زمخترها برای آقایون مناسبه و ظریف‌ترها به خانوم‌ها پیشنهاد می‌شه.

عکس زنجیر مربعی

خوشبختانه این مدل زنجیر بی‌نهایت محکمه و به همین راحتی پاره نمی‌شه. تازه اگه یکی از مربع‌ها خراب یا پاره بشه، می‌تونیم بدون هیچ مشکلی تعویضش کنیم یا طول زنجیر رو بسته به سلیقه یا متناسب با لباسمون انتخاب کنیم.

۴. زنجیر کابلی

زنجیر کابلی یکی از رایج‌ترین انواع مدل زنجیر طلا محسوب می‌شه و ظاهری شبیه زنجیر آهنی معمولی داره. سال‌هاست که از این زنجیرها استفاده می‌شه و هنوز که هنوزه از محبوبیت خیلی زیادی برخوردارن. با یه نگاه سطحی به ظاهر این زنجیر، حلقه‌های بیضی شکل می‌بینیم که بهم وصل شدن و به شکل یه زنجیر زیبا و کاربردی دراومدن.

زنجیر کابلی ظریف به خودی خود خیلی چشم‌نواز نیست؛ اما در کنار یه آویز زیبا نمای معرکه‌ای به ظاهرتون می‌بخشه. این مدل زنجیرها محکم هستن و از اونجایی که هیچ پیچیدگی خاصی ندارن، تعمیر و اصلاح حلقه‌ها اصلا کار سختی نیست.

۵. زنجیر کرب

حتما زنجیر کرب رو بارها گردن دوستان و اطرافیانتون دیدین و با محبوبیتش آشنایین. این یکی از ساده‌ترین انواع زنجیر طلاست که از بهم وصل‌ شدن حلقه‌های مسطح تشکیل می‌شه و این حلقه‌ها طوری طراحی می‌شن که در هم قفل بشن، اما صاف بمونن.

عکس زنجیر کرب

تا زمانی که پای زنجیر طلا به میونه، زنجیر کرب یکی از پرطرفدارترین انتخاب‌های خانوم‌ها و آقایون محسوب می‌شه. زنجیرهای سنگین و درشت ظاهری مردونه دارن و بین آقایون محبوب‌ترن؛ در حالی که زنجیرهای کوچیک‌تر و نازک‌تر حالت زنونه‌تری دارن و با آویز ست می‌شن.

خوشبختانه این مدل گردنبندها استحکام خوبی دارن و نگهداری و مراقبت ازشون آسونه.

۶. زنجیر فیگارو

اگه دنبال یه زنجیر ساده اما شیک‌تر از زنجیر کابلی می‌گردین، پیشنهادمون به شما زنجیر فیگارو هست. این گردنبندها اصالتا از جواهرات ایتالیایی به‌ شمار میرن و الگوی اون‌ها از حلقه‌های مسطح غیر هم‌اندازه تشکیل می‌شه. طراحی ساده و رها از جنسیت فیگارو هم بین خانوم‌ها محبوبه و هم بین آقایون.

عکس زنجیر فیگارو

با یه نیم‌نگاه به ظاهر این زنجیرها متوجه می‌شین که اصلا لازم نیست نگران ضخامت و استحکامش باشین. این گردنبندها فوق‌العاده مقاوم هستن و حتی تعمیرشون کار آسونیه. اما یادتون باشه اگه یکی از این حلقه‌ها بشکنه، امکان تعویضش وجود نداره چون الگوی زنجیر بهم می‌خوره.

۷. زنجیر طنابی

زنجیر طنابی یکی از جذاب‌ترین انواع زنجیر طلای زنونه‌ست که از تعدادی اجزاء فلزی تشکیل میشه و الگوی پیچشی جالبی داره. اگه دنبال یه نوع زنجیر پرطرفدار می‌گردین که همه جای دنیا مورد استفاده قرار بگیره، این گردنبند با دوام و سنگین گزینه خوبی برای شماست.

عکس زنجیر طنابی

پیشنهاد می‌کنیم زنجیر طنابی رو با یه آویز جذاب ست کنین؛ اصلا هم نگران پاره شدنش نباشین. خیالتون راحت که زنجیر این مدل گردنبند چه ضخیم باشه چه نازک به همین راحتی پاره نمیشه!

یه نکته خیلی جذاب در مورد این زنجیرها عبور نور از لابه‌لای الگوی پیچشی زنجیر هست که باعث می‌شه بی‌نهایت براق به‌ نظر برسه.

۸. زنجیر سنگاپوری

اسم زنجیر سنگاپوری رو تا حالا شنیدین؟ ظاهرشو دیدین؟ این یکی از بادوام‌ترین و قوی‌ترین انواع زنجیر طلا محسوب می‌شه که اگه از دو طرف بکشیمش، یه زنجیر باز و پیچ‌ خورده جالبه که با کوچیک‌ترین حرکتی تکون می‌خوره. معمولا این زنجیرها رو با آویز استفاده می‌کنیم؛ چون عرضشون هرچقدر هم کم باشه، استحکام بالایی دارن و پاره نمی‌شن.

عکس زنجیر سنگاپوری

اگه دنبال یه زنجیر کلاسیک و براق هستین که به‌ خوبی با یه آویز زیبا ست بشه، پیشنهاد می‌کنیم این مورد رو حتما در نظر بگیرین.

۹. زنجیر ماری

اگه نگاهی به بافت زنجیر این گردنبند بندازین. کاملا واضحه که برای چی اسم «زنجیر ماری» روش گذاشته شده، درسته؟ بافت گردنبند کاملا شبیه بدن ماره و مدل تکون‌ خوردنش درست مثل حرکات این خزندست. این زنجیر از یه سری حلقه‌های کوچیک یا بهتر بگم نوارهای باریکی تشکیل می‌شه که محکم بهم وصل شدن تا یه زنجیر صاف و براق رو بسازن.

عکس زنجیر ماری

شما نمی‌تونین حلقه‌های این زنجیر رو ببینین، چون به ظریف‌ترین شکل ممکن بهم گره خوردن. ساختار نیمه منعطف این گردنبند به راحتی گره نمی‌خوره و به مو یا اشیاء دیگه گیر نمی‌کنه. تازه نگهداری و تمیز کردنش هم فوق‌العاده آسونه. برای همینه که یکی از بهترین اکسسوری‌های روزمره محسوب میشه.

۱۰. زنجیر گندمی (اسپیگا)

زنجیر گندمی یا اسپیگا هم یکی دیگه از زنجیرهاییه که از بهم گره‌ خوردن حلقه‌های بیضی شکل به وجود میاد. با این تفاوت که حلقه‌های زنجیر هنرمندانه در جهت خاصی بافته می‌شن تا یه زنجیر ظریف و متقارن بسازن.

عکس زنجیر گندمی (اسپیگا)

زنجیر گندمی یکی از انواع زنجیر طلا با استحکام قابل قبول و ماندگاری بالاست که می‌شه با آویز یا بدون آویز ازش استفاده کرد. این زنجیر محکم ظاهر کلاسیکی به استایلتون هدیه میده.

۱۱. زنجیر هرمس

برند هرمس یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین برندهای لوکس اکسسوری در جهانه که محصولاتی مثل انواع کالای چرمی، جواهرات، ساعت، عطر و … رو تولید می‌کنه.

امکان نداره به دنیای مد و فشن علاقه داشته باشید و هرمس رو تحسین نکنید. این برند جدیدترین‌ مدل‌های زنجیر طلا و انواع جواهرات رو طراحی می‌کنه و شهرت جهانی داره. زنجیر هرمس یکی از مدل‌های خاص و تک زنجیر طلاست که هم برای خانم‌ها و هم آقایون مناسبه.

در زنجیر هرمس از حلقه‌های بیضی شکل کشیده هم اندازه استفاده شده که در هم قفل می‌شن. این حلقه‌ها بسته به ضخامت زنجیر ممکنه کوچک یا بسیار بزرگ و ضخیم باشن.

زنجیر هرمس طراحی کاملا اسپرتی داره و بیشتر برای تیپ کژوال و غیررسمی مناسبه. این زنجیر رو می‌تونید بدون آویز یا با آویز مناسب استفاده کنید. معمولا زنجیر هرمس با ضخامت بالا رو بدون آویز گردن می‌کنن.

زنجیر هرمس رو می‌تونید با دستبندش ست کنید. دستبندهای طرح هرمس به صورت زنجیری با حلقه‌های مشابه طراحی می‌شن. ست کردن زنجیر و دستبند هرمس به ظاهر شما هارمونی جذابی می‌بخشه.

البته در دنیای جواهرات و فشن، هیچ قانونی شما رو محدود نمی‌کنه و می‌تونید خلاقیت خودتون رو به راحتی به نمایش بذارید.

۱۲. زنجیر ونیزی

زنجیر ونیزی یکی از انواع زنجیر طلاست که در اون به جای حلقه از مکعب‌های ریزی استفاده می‌شه که در هم قفل می‌شن. این زنجیر استحکام بالایی داره و طراحی خاصش باعث شده ظاهر منحصر به فردی داشته باشه.

استفاده از مکعب‌های زیر در طراحی زنجیر ونیزی باعث می‌شه سطح زنجیر صاف و صیقلی به نظر برسه و به همین دلیل درخشندگی بالایی داره.

عکس زنجیر ونیزی

زنجیر ونیزی رو می‌تونید بدون آویز یا با آویز گردن کنید. این زنجیر در ضخامت‌های مختلف ساخته می‌شه و آقایون هم می‌تونن از این مدل استفاده کنن. این مدل زنجیر طلا جزو زنجیرهای طرح مدرن به حساب میاد.

بعضی از مدل‌های زنجیر ونیزی که طراحی نامناسبی دارن، ممکنه باعث کشیده شدن موها بشن. بنابراین اگر این مدل زنجیر طلا رو انتخاب می‌کنید، حتما قبل از خرید تستش کنید.

به دلیل استحکام بالا، زنجیر ونیزی یکی از گزینه‌های مناسب برای خانم‌هاییه که به دنبال زنجیر ظریف و سبک هستن که به راحتی پاره نشه.

همینطور در صورتیکه یکی از مکعب‌های زنجیر بشکنه، می‌شه به راحتی اون رو تعویض کرد بدون این که در ظاهر زنجیر تغییری به وجود بیاد.

۱۳. زنجیر فلامینگو

زنجیر فلامینگو یکی از انواع زنجیر طلای کلاسیک و بسیار ساده و شیکه که همیشه یکی از زنجیرهای محبوب بین خانم‌ها بوده. این زنجیر طراحی بسیار ساده‌ای داره و از حلقه‌های بیضی‌شکل ظریف تشکیل می‌شه.

زنجیر فلامینگو به دلیل طراحی ساده‌ای که داره، با هر تیپ و استایلی به راحتی ست می‌شه. حتی مدل‌های ظریف زنجیر فلامینگو هم استحکام بالایی دارن و به راحتی پاره نمی‌شن.

به همین دلیل زنجیر فلامینگو به عنوان بهترین نوع زنجیر طلا برای استفاده روزمره که همیشه توی گردنتون باشه و آسیبی نبینه، انتخاب مناسبیه.

زنجیر فلامینگو در ضخامت‌ها و طول‌های متنوع تولید می‌شه و اکثر خانم‌ها دوست دارن که به آویزها و پلاک‌های زیبا مزینش کنن. زنجیر فلامینگو رو آقایون هم می‌تونن استفاده کنن.

۱۴. زنجیر کارتیه

برند کارتیه که به اشتباه به اون کارتیر هم گفته می‌شه، یکی از قدیمی‌ترین و شناخته شده‌ترین برندهای جواهراته که می‌تونیم به طراحی‌هاش لقب “اثر هنری” بدیم. زنجیر کارتیه یکی از انواع زنجیر طلای بسیار محبوب و قدیمی در ایرانه که با الهام از جواهرات کارتیه طراحی شده.

زنجیر کارتیه با وجود اینکه جزو جدیدترین‌ مدل‌های زنجیر طلای زنانه نیست، اما همیشه جزو طرح‌های پرطرفدار بوده و الان هم به عنوان یکی از ترندها شناخته می‌شه.

زنجیر طلای کارتیه هم به شکل حلقه‌های بیضی شکل در هم قفل شده، طراحی شده اما این حلقه‌ها حالت پیچ‌خوردگی دارن و طوری کنار هم قرار گرفتن که سطح زنجیر صاف و صیقلی به نظر می‌رسه.

فرم خاص این حلقه‌ها باعث شده که ظاهر زنجیر کارتیه بسیار براق و درخشنده به نظر برسه. زنجیر کارتیه در ضخامت‌های مختلف موجوده و مدل‌های ضخیم و نسبتا کوتاهش در حال حاضر خیلی پرطرفدار هستن.

قفل این زنجیر برخلاف مدل‌های دیگه که قفل ریز و مخفی دارن، به شکل یک دایره بزرگ طراحی می‌شه. معمولا خانم‌ها آویز زنجیر رو به قسمت قفل متصل می‌کنن.

۱۵. زنجیر تیفانی

تیفانی یکی از محبوب‌ترین برندهای جهانی طلا و جواهراته که بیش از 185 سال قدمت داره. جالبه بدونید با وجود قدیمی بودن، تیفانی هیچوقت از ترندهای مد و فشن فاصله نگرفته. این برند با استفاده از استعداد و ذوق هنری طراحان جواهر جوان، موفق شده در هر دوره‌ای بدرخشه.

زنجیر تیفانی در ایران با الهام از طرح‌های مثال زدنی این برند طراحی و تولید می‌شه. یکی از انواع زنجیر طلای طراحی شده توسط برند تیفانی، مربوط می‌شه به کالکشن heardwear که با الهام از معماری خاص لندن طراحی شده.

زنجیر این کالکشن ظاهر عجیب و منحصر به فردی داره و از حلقه‌های درشتی ساخته شده که شبیه به قلاب‌های ترازوی قدیمی در شهر لندن ساخته شدن.

همینطور امضای برند تیفانی، یعنی قلب تیفانی هم یکی از پرطرفدارترین و جذاب‌ترین مدل‌های گردنبنده که در ایران هم طرفدارهای زیادی داره.

گردنبند قلب تیفانی رو می‌تونید از گالری ارل تهیه کنید. البته آویز قلب و قفل تیفانی هم به صورت جدا موجود هستن.

۱۶. زنجیر هرینگبون

زنجیر هرینگبون یکی از مدل‌های ترندی و پر‌طرفدار زنجیر طلاست که با الهام از طرح‌های مصر باستان طراحی شده و بین خانم‌های شیک پوش بسیار محبوبه.

عکس زنجیر هرینگبون

این زنجیر ظاهر مسطح و صافی داره و طراحی منحصر به فردش هر چشمی رو خیره می‌کنه. زنجیر هرینگبون با ظاهر یک‌دست و صیقلی‌ای که داره به زیبایی دور گردن قرار می‌گیره.

انعطاف بالای زنجیر هرینگبون باعث می‌شه که این مدل زنجیر طلا به زیبایی روی پوست بخوابه و با پستی و بلندی‌های طبیعی گردن و استخوان ترقوه، یکدست بشه.

طرح این زنجیر به استخوان ماهی شباهت زیادی داره به همین دلیل بهش زنجیر تیغ ماهی هم گفته می‌شه. زنجیر هرینگبون در طول‌ها و ضخامت‌های متنوعی طراحی می‌شه.

سایز پرنسسی این زنجیر که بالای استخوان ترقوه قرار می‌گیره بسیار پرطرفداره. البته هرینگبون به صورت چوکر و گردنبند آزاد و رولباسی هم ظاهر بسیار جذاب و شیکی داره.

طراحی زنجیر هرینگبون به شکلیه که حتما مرکز توجه قرار می‌گیره و بهتره که با جواهرات ساده و شیک ست بشه. معمولا این زنجیر بدون آویز و پلاک درخشش و جذابیت بالایی داره و به همین دلیل به تنهایی استفاده می‌شه.

زنجیر طلا دخترانه

گردنبند قلب تیفانی و زنجیر فلامینگو دو تا از مدل‌های محبوب زنجیر طلا برای دخترخانم‌ها هستن. این زنجیرها رو می‌شه به آویزهای فانتزی و زیبا مزین کرد.

البته مهم‌ترین ملاکی که باید برای خرید زنجیر طلا دخترانه در نظر داشته باشیم، سلیقه خود دخترخانم‌هاست. با وجودی که بعضی دخترخانم‌ها انواع زنجیر طلای نازک و ظریف رو دوست دارن، اما بعضی دیگه به سمت زنجیرهای ضخیم مثل زنجیر کارتیه یا هرمس گرایش دارن.

برای دخترخانم‌هایی که سن پایینی دارن، بهترین نوع زنجیر طلا زنجیریه که استحکام بالایی داره و به راحتی پاره نمی‌شه. علاوه بر خود زنجیر، به قفل اون هم باید توجه کنید و زنجیری انتخاب کنید که قفل محکم داشته باشه.

معمولا سلیقه دخترخانم‌ها با بالا رفتن سن تغییر می‌کنه. یکی از استایل‌های ترند زنجیر طلا هم برای دخترهای نوجوان و هم برای خانم‌ها، ست کردن چند زنجیر با هم یا به اصطلاح، استایل چند لایه است.

خیلی از زنجیرهایی که در این مقاله دیدیم، به زیبایی با هم ست می‌شن. البته یکی از علت‌های محبوب شدن این استایل اینه که شما می‌تونین بدون هیچ محدودیتی، ذوق و خلاقیت خودتون رو نشون بدین. پس بهتره قانونی براش تعریف نکنیم.

زنجیر طلا زنانه

همونطور که دیدیم زنجیر طلای زنانه تنوع بسیار بالایی داره. برخی از مدل‌های محبوب زنجیر طلا زنانه قدیمی هستند و به دلیل زیبایی و کاربردی بودنشون، در همه دوره‌ها محبوبیت خودشون رو حفظ کردن. بعضی مدل‌ها هم جدید و مطابق مد روز هستن.

معمولا برای خرید زنجیر طلا زنانه مهمه که دو تا نکته رو در نظر داشته باشیم:

1- زنجیر رو برای چه کاربردی می‌خریم

2- چقدر بودجه داریم

برای مثال ممکنه از قبل آویزی داشته باشیم که بخوایم مخصوص اون آویز یک زنجیر تهیه کنیم. همونطور که دیدیم، زنجیرهای طلای زنانه تنوع بالایی دارن و همه اون‌ها مناسب هر آویز و پلاکی نیستن.

از طرفی اگر زنجیر رو برای جشن یا مراسم خاصی می‌خریم، خیلی مهمه که مدل لباس مجلسی و به خصوص یقه اون رو در نظر داشته باشیم.

بودجه هم خیلی مهمه؛ برای مثال زنجیرهای هرینگبون با وجود زیبایی خیره کننده‌ای که دارن، سنگین هستن و قیمت بالایی دارن.

یکی از دغدغه‌های خیلی از خانم‌ها، خرید یک زنجیر محکم و زیبا برای استفاده روزمره است. زنجیری که با خیال راحت بیست و چهار ساعته در گردن داشته باشن و از زیباییش لذت ببرن.

بعضی مدل‌های زنجیر ممکنه خیلی زود پاره بشن یا به موها گیر کنن. اما اکثر مدل‌هایی که در این مقاله معرفی کردیم این مشکلات رو ندارن.

انواع زنجیر طلا که جزو ۱۰ مورد برتر نبودن!

در این بخش از مقاله با چند اسم انواع زنجیر طلا آشنا می‌شیم که در بخش قبلی جزو ۱۰ مدل زنجیر برتر نبودن، اما اشاره کردن بهشون خالی از لطف نیست.

زنجیر شاه ماهی: زنجیر شاه ماهی از تیکه فلزهای نازک و مسطح متصل بهم تشکیل می‌شه. وسط هر تیکه یه حالت خمیدگی دیده می‌شه تا شکل شاه ماهی به وجود بیاد. نتیجه زنجیری مستحکم با انعطاف‌پذیری کمه که ظاهر گیرایی داره.

زنجیر امگا: زنجیر امگا هم مثل زنجیر شاه ماهی از قطعات فلزی مسطح متصل بهم ساخته می‌شه. با این فرق که تیکه‌های فلزی پیچ می‌خورن، خم میشن و نسبت به سایر انواع زنجیر طلا دوام کمتری دارن. با این حال ظاهرشون فوق‌العاده شیکه و معمولا از اون‌ها به‌عنوان گردنبند چوکر استفاده می‌شه.

زنجیر بیزانس: یکی از پیچیده‌ترین انواع زنجیر که جزئیات بافت درهم تنیدش در همون نگاه اول دل همه رو می‌بره!

زنجیر سان مرکو: شاید این سبک زنجیر طلا خیلی به‌ عنوان گردنبند شناخته‌ شده نباشه، اما بی‌نهایت جذاب و منحصر به‌فرده. حلقه‌های این زنجیر ظاهر بیضی‌ شکلی دارن که در نگاه اول شبیه دونه‌های برنج به‌ نظر میان.

زنجیر رولو: چیزی که در مورد این زنجیر در همون نگاه اول آدمو مجذوب می‌کنه، حلقه‌های متقارن و کاملا گرد این زنجیره. هر کدوم از پیوندها به‌ صورت جداگانه به پیوند بعدی متصل می‌شن تا یه زنجیر محکم و بادوام ایجاد بشه.

بهترین زنجیر طلا کدومه؟

برای پاسخ به این سوال باید ببینیم «بهترین» از نظر شما یعنی چی؟ پس قبل از هرچیز هدف شما از خرید و تعریفتون از زیبایی جواهرات مطرحه. در این بخش از مقاله تک‌تک ویژگی‌هایی که به‌ نظر شما بهترین انواع زنجیر طلا رو مشخص می‌کنه، معرفی می‌کنیم:

۱. استحکام بالای انواع زنجیر طلا

استحکام زنجیر گردنبند یکی از مهم‌ترین مسائلیه که موقع خرید گردنبند طلا بهش توجه می‌کنیم. در واقع همین فاکتوره که طول عمر زنجیر رو تضمین می‌کنه و به ما می‌گه آیا این زنجیر ظرفیت تحمل وزن آویز رو داره یا نه. زنجیرهای مستحکم حلقه‌های بهم پیوسته دارن و انعطاف‌ پذیریشون بالاتره.

یادتون نره که احتمال شکستن زنجیرهای سفت و سخت (مثل زنجیر ماری) بیشتره. اگه دنبال یه زنجیر مستحکم می‌گردین، پیشنهاد ما زنجیر کابلی، کرب، فیگارو، مارینر و طنابه. این مدل زنجیر‌ا وزن آویزو خیلی راحت تحمل می‌کنن؛ به‌خصوص اگه ضخامتشون کمی بیشتر باشه.

همیشه موقع انتخاب زنجیر، وزن آویز رو هم در نظر بگیرین. فراموش نکنین که هر آویز و گردنبندی با هم ست نمی‌شن.

۲. ظاهر زیبا و شیک انواع زنجیر طلا

ظاهر زنجیر کاملا سلیقه‌ای و به تعریف شما از زیبایی مربوط می‌شه. مثلا آقایون‌ معمولا از زنجیر‌های ضخیم‌تر خوششون میاد و خانوم‌ها زنجیرهای ظریف‌تر رو ترجیح میدن. اما کلا سبک‌های پیچیده‌تر مثل گندمی، مارینر پفی، طنابی یا فیگارو معمولا به خاطر ظاهر خاصشون طرفدارای بیشتری دارن.

۳. انواع زنجیر طلا با قیمت مناسب

مقرون‌ به‌صرفه بودن زنجیر به مواد تشکیل‌ دهنده زنجیر بستگی داره، نه سبک طراحیش. البته می‌شه گفت سبک زنجیرهای ارزون قیمت بیشتر مواقع توپی، رولو یا کابلیه.

ضعیف‌ترین انواع زنجیر طلا

زنجیر طلا زمانی ضعیفه که انعطاف‌پذیری محدودی داشته باشه. این باعث می‌شه به‌ راحتی پیچ بخوره، خم بشه یا حتی بشکنه. خاطرتون باشه گردنبندی که حلقه‌های نازک مسطح داره، درصد آسیب‌پذیریش به‌ مراتب بیشتره و نگهداری از اون به مراقبت خیلی بیشتری نیاز داره.

شاه‌ ماهی، ماری و امگا از ضعیف‌ترین انواع زنجیر طلا به شمار میرن. زنجیر توپی هم جزو ضعیف‌ترین زنجیرهای بازاره. چون میله‌ باریکی که مهره‌ها رو کنار هم نگه می‌داره، می‌تونه به‌ راحتی خم شه یا حتی بشکنه.

کدوم فلزات برای انواع زنجیر طلا بهتره؟

پلاتین: یکی از گرون‌ترین انواع زنجیر طلاست که معمولا آدمایی که بودجه محدودی دارن، از خرید اون اجتناب می‌کنن. اگه به این سبک طلا علاقه‌مند هستین اما گردنبند ارزون‌تری می‌خواین، می‌تونین طلای سفید رو انتخاب کنین.

طلا: طلا یکی از پرطرفدارترین گزینه‌هاست که با سطوح خلوص مختلف به رنگ‌های زرد، سفید و رزگلد در بازار موجوده. این مدل طلا معمولا دست خریدار رو برای انتخاب قیمت و دوام زنجیر باز میذاره. از محبوب‌ترین انواع طلا می‌شه به طلای 14 عیار و 18 اشاره کرد که 14 عیار ارزون‌تر و بادوام‌تر از 18 عیاره. طلا فلز نرمیه و برای اینکه عمر طولانی‌تری داشته باشه، باید به‌ خوبی ازش نگهداری کرد.

نقره: نقره انتخاب خوبی برای اون‌ دسته از افرادیه که دنبال زنجیرهای ارزون‌ قیمت هستن. معمولا طراح‌های این فلز عیار 925 (نقره استرلینگ) رو انتخاب می‌کنن تا جواهراتشون از دوام بیشتری برخوردار باشه. البته کدر شدن این فلز به مرور زمان اجتناب ناپذیره و لازمه هرچند وقت یک‌بار آبکاری بشن.

تیتانیوم: فلزی ارزان، سبک و بسیار بادوام که کمی تیره‌تر از طلای سفید یا نقره است. زنجیرهای تیتانیوم از مقاومت بالایی برخوردارن و به مراقبت خاصی احتیاج ندارن.

فلزات دیگه مثل فولاد ضد زنگ و کاربید تنگستن هم هستن که می‌شه موقع خرید انواع زنجیر طلا به‌ سراغشون رفت. اما فراموش نکنین که موقع خرید فلزهای جایگزین، دوام، قیمت و ظاهر هر سه باید مورد توجه قرار بگیرن. مراقب محتوای روی و نیکل انواع آلیاژها باشین؛ این دو آلیاژ برای افرادی که پوست حساسی دارن، واکنش آلرژیک ایجاد می‌کنن.

سوالات متداول در مورد انواع زنجیر طلا برای گردنبند

1. بهترین نوع زنجیر برای پوشیدن با آویز کدومه؟

اگه می‌خواین زنجیر رو با آویز بپوشین، دنبال زنجیری باشین که شلوغ نباشه. زنجیرهای کابلی، توپی، دونه تسبیحی، طنابی و زنجیر سنگاپوری از بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شن.

۲. محکم‌ترین نوع گردنبند کدومه؟

گردنبند‌های محکم حلقه‌های درهم تنیده دارن، از انعطاف‌پذیری بیشتری برخوردارن، پیچ نمی‌خورن و در صورت شکستگی می‌شه به راحتی تعویضشون کرد.

۳. کدوم‌ یک از انواع زنجیر طلا درخشندگی بیشتری داره؟

الگوی پیچشی پیوندهای زنجیرهای طنابی و سنگاپوری نور رو از زوایای مختلف منعکس می‌کنن و باعث درخشندگی بیشتر اون‌ها می‌شه.

۴. محبوب ترین طول گردنبند چقدره؟

سایز گردنبند طلا بین 16 اینچ تا 36 اینچ متغیره. طول ۱۸ اینچ طرفدارهای بیشتری داره و از متداول‌ترینشون محسوب می‌شه. چون روی بدن جای خیلی خوبی می‌شینه.

۵. ضخامت زنجیر گردنبند باید چقدر باشه؟

زنجیر گردنبند در انواع ضخامت‌های مختلف وجود داره. رایج‌ترین ضخامت زنجیر بین 1 تا 1.5 میلی‌متره؛ با این حال اگه قصد دارین یه آویز بزرگ و سنگین بپوشین، پیشنهاد می‌کنیم حتما دنبال آویز ضخیم‌تر باشین.

۶. آیا زنجیرهای طلای توخالی گزینه خوبی هستن؟

زنجیرهای توخالی شبیه زنجیرهای معمولی به‌ نظر میان؛ با این فرق که سبک‌ترن و ممکنه خیلی راحت بشکنن. تازه جای ضربه به آسونی روی اون‌ها باقی می‌مونه و اگر به هر دلیلی بشکنن، تعمیرشون دشواره. از طرفی این زنجیرها ارزون‌تر هستن و راحت‌تر می‌شه اون‌ها رو با لباس ست کرد.

۷. امن‌ترین قفل گردنبند چیه؟

قفل‌های زیادی در بازار وجود داره که امن‌ترینشون خرچنگ و قلاب حلقه‌ای و فنری محسوب می‌شه.

۸. کدوم عیار طلا برای زنجیر بهتره؟

اگه دنبال زنجیر بادوام‌تر و موندگارتری هستین، پیشنهاد می‌کنیم سراغ طلا با سطح خلوص پایین‌تر مثل طلای 10 یا 12 عیار برین. درصد محتوای طلای این زنجیرها کمه و از دوام بالاتری برخوردارن. طلای ۱۴ عیارهم یکی از موندگارترین انواع زنجیر طلاست که به‌ خاطر رنگ طلایی زیباش، افراد زیادی اون رو ترجیح میدن. با این حال طلای 18 عیار دوام کمتری داره، گرون‌تره و بیشتر مستعد آسیب دیدنه.

بیشتر بخوانید: تشخیص گردنبند طلا از بدل

۹. آیا می‌شه هر روز زنجیر طلا پوشید؟

هیچ‌کس نمی‌تونه شما رو از هر روز پوشیدنه زنجیر طلاتون منع کنه؛ اما حواستون باشه که هر چقدر بیشتر ازش استفاده کنین، بیشتر در معرض آسیب‌دیدنه. معمولا اکثر آدما طلاهاشون رو حتی موقع دوش گرفتن یا خوابیدن در نمیارن. اگه شما هم از این دسته افراد هستین،‌ پیشنهاد می‌کنیم زنجیر محبوب‌تون رو هر چند وقت یکبار تمیز کنین.

جمع‌بندی

در این مقاله با انواع زنجیر طلا که قبل از اقدام به خرید حتما لازمه بشناسیم، آشنا شدیم و یاد گرفتیم موقع خرید گردنبند طلا باید به چه نکات و ویژگی‌هایی توجه بشه. طول زنجیر، جنس گردنبند، بافت زنجیر، دوام و ماندگاری و قیمت از جمله موارد مهمی هستن که باید در نظر داشته باشیم و بدونیم در زنجیرهای مختلف، متفاوتن. امیدواریم بعد از خوندن این راهنمای خرید گردنبند طلا، ایده خوبی از ویژگی‌هایی که یک گردنبند طلا باید و نباید داشته باشه، به دست آورده باشین. از همراهی شما ممنونیم.

4 دیدگاه:
مهر 22, 1401

بادرود و روز بخیر ،توضیحاتتون بسیار زیبا و آموزنده است ،سپاس

آذر 24, 1401

سپاس از لطف شما

مهر 29, 1401

با سلام و خسته نباشید توضیحاتون بسیار جالب هست و آموزنده ممنون و متشکر همیشه موفق باشید .

فروردین 10, 1403

تشکر از توضیحات خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.