۱۲ اشتباه مرسوم در مورد جواهرات که باید بدانید

زیور آلات طلا زنانه
همه ما ممکنه در استفاده و نگهداری از جواهرات اشتباهاتی رو انجام بدیم؛ دلیلش هم میتونه نداشتن وقت یا عادات نادرست باشه اما در بیشتر موارد دلیلش اینه که ما اطلاعات کافی در این باره نداریم.

در این مطلب ۱۲ اشتباه مرسوم رو با هم مرور می‌کنیم و بهتون می‌گیم که چطور از این اشتباهات جلوگیری کنین.

۱. نشناختن موادی که برای ساخت جواهرات به کار رفته

در هنگام خرید جواهرات باید از مواد و قطعاتی که در ساخت اون‌ها به کار رفته، آگاه بشین. اگه فروشنده درباره متریال حرفی نمیزنه، احتمالا جواهرات مورد‌نظر از طلا، نقره یا فلزات گران‌بهای دیگه ساخته نشدن.

اگه نمی‌دونین که جنس جواهرات از چیه، حتما قبل خرید سوال کنین مخصوصا اگه چیزی که دارین می‌خرین قیمت بالایی داره.

اگه جواهری طلایی یا نقره‌ای رنگه، لزوما به این معنا نیست که از فلز طلا یا نقره ساخته شده. اگه جواهری ظاهر طلا رو داره اما ارزون‌قیمته قطعا طلا نیست و در بهترین حالت فلزیست با روکشی بسیار نازک از طلا. طلا فلزی بسیار گرون‌قیمته و چیزی به اسم جواهرات طلای ارزون وجود نداره.

جواهراتی که فلز پایه‌شون برنج و نیکل است در بلند‌مدت دوام خوبی ندارن و همچنین ممکنه حین استفاده پوستتون رو سیاه یا سبز کنن. حتی ممکنه باعث حساسیت بشن و این مورد خصوصا در مورد نیکل خیلی دیده شده؛ پس پیشنهاد ما اینه که تا جای ممکن از نیکل استفاده نکنین. این امکان وجود داره که روکش طلای نازک  جواهرات فلز پایه به سرعت از بین بره و فلز زیرشون نمایان بشه.

همچنین باید با انواع سنگ‌های جواهرات آشنایی داشته باشین: اینکه آیا اون‌ها طبیعی هستن یا در آزمایشگاه ساخته شدن یا کلا تقلبی هستن. هیچ نوع از این سنگ‌ها مانعی برای استفاده ندارن، موضوع اینه که باید بدونین که پول گرانبها رو برای چه چیزی خرج می‌کنین.

انواع سنگ جواهرات؛ هر آنچه باید بدانید

ادامه مقاله‌های ما رو بخونین تا اطلاعات بیشتری راجع به طلا و نقره به دست بیارین تا متوجه بشین که چرا این فلزات در صنعت جواهر‌سازی بسیار ارزشمند و مفید هستن.

۲. استفاده مداوم از جواهرات

اینکه یکسری از آیتم‌ها رو شب و روز استفاده کنیم و تقریبا هیچ‌وقت اون‌ها رو در‌نیاریم کارمون رو خیلی راحت میکنه اما به چند دلیل بهتره که این عادت رو کنار بذاریم.

اولا، جواهراتی که هر روز ازشون استفاده می‌کنین، در قسمت‌هایی که نمی‌تونین ببینین یا به شکلی که لزوما مورد توجه شما قرار نمی گیره، دچار کثیفی و تیرگی میشن.

این تغییرات به آٰرومی رخ میده و به همین دلیل متوجهش نمی‌شین. مثلا قسمتی از گوشواره‌های میخی که پشت لاله گوش پنهانه و ما اون رو نمی‌بینیم، محل تجمع مواد شیمیایی حاصل از شستشوی مو و چربی شسته‌شده از کف سره که در نهایت میتونه باعث بروز عفونت بشه.

باید جواهرات روز‌مرتون رو در‌بیارین و با آب صابون گرم و مسواک نرم بشورین. پیشنهاد ما اینه که این کار رو یک یا دو هفته یه بار انجام بدین.

دوما، با استفاده هر‌روزه از یک یا چند آیتم، استایلتون خسته‌کننده میشه! پس بهتره که مثلا جواهرات روز یکشنبه با جواهرات روز دوشنبه فرق داشته باشه.

۳. نداشتن خلاقیت در استفاده از جواهرات و اکسسوری‌ها

این مورد به قسمتی از مورد قبلی مربوط میشه: کسل‌کننده نباشین!

تغییر فصل فرصت مناسبی برای تجربه‌های جدیده. از جلوی آینه شروع کنین و لباس‌ها و اکسسوری‌های مختلف خصوصا جواهرات رو امتحان کنین.

عکس ست انگشتر و گوشواره طلا گالری طلای ارل

تا جایی که می‌تونین در ست‌کردن اکسسوری با لباس خلاقیت به خرج بدین و ست‌های مختلف بسازین و هنگام رفتن به محل کار یا مواقع مختلف دیگه از اون ست‌ها استفاده کنین. ست‌کردن جواهرات با هم و همچنین با لباس روی استایلتون تاثیر داره.

۴. تمیز‌ نکردن جواهرات

همونطور که در بالا هم اشاره شد، تمیز‌کردن جواهرات اهمیت زیادی داره. خیلی‌ها مرتبا جواهراتشون رو تمیز نمی‌کنن و خیلی‌ها هم اصلا تمیز نمی‌کنن!

جواهرات به مدت طولانی با پوست و لباس در تماسن و این در حالیه که در این مدت انواع فعالیت‌ها رو انجام میدیم. پس جواهرات هر چند وقت یه بار به تمیز‌شدن نیاز دارن؛ درست همونطور که لباس‌ها باید تمیز و شسته بشن.

پیشنهاد ما اینه که حداقل دو بار در سال (یا به دفعات بیشتر؛ بستگی داره که چقدر از اون‌ها استفاده می‌کنین، چطور از اون‌ها نگهداری می‌کنین و اینکه آیا محل زندگیتون شرجیه یا نه) جواهراتتون رو تمیز کنین.

این تمیز‌کاری بسته به نوع جواهرات میتونه شستشوی سریع با صابون ملایم باشه یا تمیز‌کاری پیچیده‌تر برای زدودن سیاهی و کثیفی. فراموش نکنین که این کار رو حتما در برنامه خود قرار بدین.

۵. استفاده از روش‌های غلط تمیز‌کردن

اگرچه تلاش برای پاک‌کردن جواهرات از اصلا تمیز‌نکردن اون‌ها بهتره، اما همه روش‌های تمیز‌کردن مفید نیستن و بعضی از اون‌ها میتونه به جواهرات ارزشمندتون آسیب دائمی بزنه. پس آگاه باشید!

پاک‌کردن جواهرات با خمیر‌دندون اصلا ایده خوبی نیست. این روش آسیب‌زننده‌ست و به مرور زمان فلز رو از بین میبره و ارزش اون‌ها کم و کمتر میشه. جوش‌شیرین هم همین کار رو با جواهرات میکنه. از این مواد برای پاک‌کردن جواهرات استفاده نکنین.

عکس دستبند طلا مدل دست و حلقه گالری طلای ارل

این مواد خصوصا برای انواع مختلف روکش طلا بسیار آسیب‌زننده هستن. ممکنه با این کار روکش طلا رو از سطح جواهراتتون از بین ببرین و تعمیر آن سخت یا غیر‌ممکن خواهد بود.

استفاده از هر شکلی از الکل برای تمیز‌کردن سنگ جواهرات هم ایده خوبی نیست. سنگ جواهرات نفوذپذیر مثل  مروارید، عقیق، فیروزه و لاجورد نسبت به بقیه سنگ‌ها در برابر الکل آسیب‌پذیر‌تر هستن.

پیشنهاد ما اینه که از مواد شیمیایی قوی برای پاک‌کردن جواهراتتون استفاده نکنین مگر اینکه متخصص این حوزه اون رو به شما پیشنهاد کرده باشه.

۶. استفاده از جواهرات هنگام شنا یا حمام‌کردن

چند دلیل وجود داره که نشون میده چرا نباید جواهرات با آب در تماس باشن.

دلیل اول اینه که ممکنه هنگام شنا‌کردن یا حمام‌کردن جواهراتتون رو گم کنین. اگه فکر‌کردن به اینکه انگشتر گرون‌قیمتتون از دستتون در‌اومده و داخل چاه حموم رفته شما رو می‌ترسونه، پس بهتره که با جواهراتتون به حمام یا استخر نرین.

همچنین باقی‌مانده شامپو، نرم‌کننده و صابون میتونه به مرور زمان به جواهراتتون آسیب بزنه. حتی اگه قبل هر حمام جواهراتتون رو در نمیارین، حداقل چند هفته یه بار، خصوصا گوشواره‌های میخی رو به خوبی تمیز کنین.

تماس طولانی‌مدت با آب و سایر مواد شیمیایی میتونه به سنگ جواهر‌هایی مثل مروارید و عقیق آسیب بزنه و رنگ اون‌ها رو ببره.

قبل از رفتن به شنا، جواهراتتون رو در خونه بذارین و با خیال راحت شنا کنین.

شنا‌کردن در استخر یا دریا به همراه جواهرات فلزی قیمتی اصلا توصیه نمیشه چرا که کلر موجود در آب استخر و جکوزی میتونه رنگ نقره و خیلی از سنگ جواهر‌ها رو ببره. همچنین باعث ضعیف‌شدن طلا میشه. آب شور دریا هم باعث کدر‌شدن الماس و فرسوده شدن قسمت‌های جوش خورده در جواهرات فلزی میشه.

۷. نگهداری در محل نا‌درست

جواهراتتون رو در مکان‌های مرطوب خصوصا حمام قرار ندین. خصوصا نقره در صورت قرار‌گرفتن در محل مرطوب سریع‌تر تیره میشه و به این ترتیب زمان بیشتری برای تمیز‌کردنش نیاز دارین.

همچنین بهتره که جواهرات قیمتیتون رو در مجاورت هوای آزاد قرار ندین. چون هم مسلما کثیف میشه و هم جواهرات فلزی خصوصا نقره در نتیجه واکنش با اکسیژن موجود در هوای آزاد، تیره و کدر میشن.

جواهراتتون رو در جعبه جواهرات مختص به خودشون نگه‌دارین یا اصلا هر آیتم رو در جعبه خریدش نگهداری کنین. این کار باعث میشه که در معرض هوا یا رطوبت قرار نگیرن. اگه هر یک رو جداگانه در جعبه خود بذارین، از خش‌افتادن و به‌هم‌ پیچیدنشون هم جلوگیری میشه.

۸. قفل‌نکردن گردنبند‌ها بعد از در‌آوردن اون‌ها از گردن

بعد از در‌آوردن گردنبند از گردن، حتما قفل اون‌ها رو ببندین. این باعث میشه که زنجیر‌ها گره نخورن و برای استفاده مجدد ساعت‌ها درگیر باز‌کردن گره اون ها نشین.

۹. توجه‌نکردن به اصول اخلاقی مربوط به جواهرات

این‌ها مواردی هستن که هنگام خرید جواهرات باید بهشون توجه بشه:

  • آیا این جواهر‌سازی در صورت امکان از فلز‌های قیمتی بازیافتی استفاده میکنه؟
  • آیا از سنگ جواهرات آزمایشگاهی یا شبیه‌سازی‌شده استفاده میکنه؟ این سنگ جواهرات در عین اینکه کیفیت بالایی دارن، به طور کلی استفاده از اون‌ها نسبت به سنگ‌ جواهرات طبیعی کار اخلاقی‌تریه.
  • آیا فروشنده جواهرات رو خودش طراحی میکنه و میسازه؟ اگه نه، این جواهرات کجا درست میشه و آیا شرایط کاری مبنی بر اصول اخلاقیه؟
  • قیمت‌ها مناسبن؟ ارزون‌بودن بیش از حد جواهرات میتونه به این معنی باشه که کسی این وسط سرش کلاه رفته (و اون شخص میتونه خود شما باشه!)

۱۰. خرید جواهرات از مغازه‌های زنجیره‌ای ارزون‌قیمت

احتمالا می‌دونین در مورد کدوم مغازه‌ها حرف می‌زنم: مغازه‌های زنجیره‌ای بزرگ که در بسیاری از مرکز خرید‌ها یا به صورت آنلاین می‌بینین. این مغازه‌ها جواهرات پر زرق‌و‌برق و کم‌قیمت می‌فروشن.

بعضی موقع‌ها این جواهرات در جایی با امکانات بسیار ضعیف و با پایین‌ترین کیفیت ساخته میشن و در نهایت جنس بنجل به دست مشتری میرسه تا جایی که اگه مشکلی برای جواهرات پیش بیاد، قابل تعمیر نیست.

اگه به دنبال جواهراتی با کیفیت بالا هستین، تولید‌کننده‌ای معتبر پیدا کنین و ازش خرید کنین. حتی اگه هزینش هم بیشتر بشه، ارزشش رو داره و سرمایه‌گذاری درستیه.

۱۱. خرید گردنبندی که با یقه لباستون هماهنگ نیست

به جای اینکه گردنبند مورد‌علاقتون رو با همه لباس‌ها بندازین، سایز گردنبند رو با توجه به یقه لباستون انتخاب کنین. به این صورت استایل‌های بیشتر و جذاب‌تری رو خواهید داشت.

عکس گردنبند طلا مدل پاپ کورن گالری طلای ارل

خیلی خوبه که مجموعه‌ای از گردنبند با اندازه‌های مختلف رو در بین جواهراتتون داشته باشین. همچنین می‌تونین با استفاده از گیره‌های مخصوص طول گردنبندتون رو کم کنین.

۱۲. تشخیص‌ندادن سایز انگشتر قبل از خرید

درست تشخیص‌ندادن سایز انگشتر میتونه بعد از خرید به هزینه اضافی برای تنظیم‌کردن سایز منجر بشه. قبل از خرید انگشتر، خوب وقت بذارین و سایز مناسبتون رو پیدا کنین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.