آیا گردنبندها باعث تیره شدن گردن می‌شوند؟ ( دلایل و راه حل‌ها)

عکس گردنبند کارتیه ۲ ببر گالری طلای ارل

به دنبال گردنبند جدید هستین و به دلیل حساس بودن پوستتون قصد ندارین سمت این دسته از جواهرات برین؟‌ درسته که گردنبندها برای جلوه دادن به استایل شما عالی هستن، اما تیره شدن گردن با گردنبند یه دلیل اصلی برای دوری از این نوع جواهرات محسوب می‌شه. 

همیشه امکان این وجود داره که به خاطر استفاده از گردنبند طلا، پوست شما تیره، سبز و یا حتی پر از جوش بشه! 

اگه به دنبال استفاده از جواهراتی شبیه به گردنبند هستین، بهتر تمام اطلاعاتی که مربوط به این بحث می‌شه رو به دست بیارین. 

در این مقاله قصد داریم شما رو با مبحث تیره شدن گردن به خاطر استفاده از گردنبند آشنا کنیم. با ما همراه باشین.

عکس گردنبند کارتیه ۲ ببر گالری طلای ارل

آیا گردنبندها باعث سیاه شدن گردن می‌شن؟

بله، گردنبند مورد علاقه شما می‌تونه بعد از مدتی پوست شما رو سیاه کنه! 

اگه متوجه خطوط سیاه یا قهوه‌ای ضخیم در پشت گردن خودتون و اطراف اون شدین یا اگه این مورد رو روی گردن شخص دیگه‌ای دیدین ممکنه فکر کنین که گردنبند باید تمیز بشه، اما این سیاهی همیشه مربوط به کثیف یا کدر بودن گردنبند نیست. دلیل این سیاهی ممکنه شرایطی باشه که به اسم آکانتوز نیگریکانس شناخته می‌شه.

آکانتوز نیگریکانس رو میشه به عنوان وضعیتی تعریف کرد که نه فقط گردن، بلکه بیشتر قسمت‌های بدن رو تحت تاثیر قرار می‌ده. این نوع تیرگی اغلب بر روی چین‌های پوست تأثیر می‌زاره، به این معنی که ممکنه در اطراف کشاله ران و زیر بغل هم تیرگی ایجاد بشه. 

همچنین مواردی وجود داره که تیرگی در پشت زانو، کف پا یا کف دست، زیر سینه‌ها و جلوی آرنج به شکل واضحی چشمگیره.

متأسفانه، ممکن نیست این لکه‌های سیاه رو به راحتی درمان کرد. پوست این قسمت تمایل به ضخیم شدن داره و گهگاه باعث احساس خارش می‌شه. این بخش از پوست به دلیل هایپرپیگمانتاسیون تیره می‌شه و نواحی آسیب دیده به دلیل یه بیماری به نام هیپرکراتوز ضخیم‌تر از سایر نواحی می‌شن.

چرا گردنبندها گردن شما رو سبز یا مشکی می‌کنن؟

چرا گردنبند باعث ایجاد رنگ سبز یا سیاه روی پوست می‌شه؟ تیره شدن گردنبند اولین دلیل برای تیره شدن پوست شما به حساب میاد. وقتی گردنبند کدر می‌شه، تیرگی روی پوست رسوب می‌کنه و گردن رو سیاه می‌کنه.

اما این تنها دلیل تیره شدن گردن با گردنبند نیست. دلایل زیادی وجود داره که گردنبند پوست رو سیاه می‌کنه. 

تغییرات هورمونی مرتبط با مقاومت به انسولین یکی دیگه از دلایل ایجاد این تیرگی روی پوست شماست. این تغییرات هورمونی با شرایطی مانند سندرم کوشینگ، سندرم تخمدان پلی کیستیک یا آکرومگالی مرتبط هستن. 

برای مثال، در زمینه مقاومت به انسولین، مشکلی در توزیع مرکزی چربی در بدن وجود داره که به شکل سیب هم معروفه که شاخص رایج دیابت نوع دوم به حساب میاد. کورتیکواستروئیدها در این بیماری نقش دارن و با آکانتوز نیگریکانس مرتبط هستن.

در موارد خیلی نادر ضخیم شدن پوست و تیره شدن پوست می‌تونه با سرطان همراه باشه، به خصوص زمانی که تیره شدن پوست در اطراف معده شما باشه. در چنین مواردی، دچار سرطانی به نام آکانتوز نیگریکانس بدخیم شدین. این بیماری در افراد میانسال که چاق نیستن شایعه و لکه‌ها اغلب به طور ناگهانی ایجاد می‌شن.

بیشتر بخوانید: تشخیص گردنبند طلا از بدل

چطور تیرگی گردن ناشی از جواهرات رو تمیز کنیم؟ 

همونطور که در بالا گفته شد، تیره شدن اطراف پوست همیشه ناشی از یک بیماری نیست. خیلی وقت‌ها پیش میاد که تیره شدن گردن شما نتیجه تیره شدن گردن بند شماست و پوست شما به همین دلیل تیره می‌شه. در این شرایط، خلاص شدن از شر تغییر رنگ کار سختی نیست. در بیشتر موارد، با انجام یک سری مراحل ساده می‌تونین از شر تیره شدن گردن با گردنبند راحت بشین. 

قسمت‌های آسیب دیده پوستتون رو با استفاده از صابون مایع، آب گرم و یک پارچه نخی نرم بشویید. اگه ناحیه گردن به شدت لکه‌دار شده، می‌تونین یک قاشق غذاخوری جوش شیرین و نمک رو به محلول آب گرمتون اضافه کنین. 

اساساً تیره شدن پوست ناشی از اکسید شدن نقره استرلینگ موقع قرار گرفتن در معرض اکسیژن هست. این مورد باعث کدر شدن زیورآلات نقره می‌شه. تیره شدن پوست شما ممکنه با  افزایش اسید روی پوست شما بدتر بشه و این فقط باعث تسریع کدر شدن جواهرات و انتقال تیرگی‌ها به گردن شما می‌شه!

برای کاهش یا از بین بردن لک، می‌تونین گردنبند نقره جدید خودتون رو به طور منظم بشویید یا صیقل بدین. وقتی که پوستتون تیره شد، باید گردن خودتون رو تمیز کنین. 

برای انجام این کار، زیورآلات نقره رو از روی پوست خودتون بردارین، بعد با استفاده از آب گرم، یه پارچه نرم رو مرطوب کنین. حدود دو قطره از صابون مایع رو روی پارچه بریزین. پارچه صابونی رو روی نواحی آسیب دیده پوستتون بمالید تا از شر تغییر رنگ پوست خلاص بشین.

عکس گردنبند کارتیه دست و حلقه گالری طلای ارل

سایر مراحل

حوله رو با آب گرم و تمیز بشویید. صابون رو از روی پوستتون پاک کنین، بعد گردن رو با یک حوله تمیز و بدون پرز خشک کنین.

اگه لکه ناشی از تیره شدن گردن با گردنبند بیش از حد عمیق یا سرسخته، باید با تمیز کردن نواحی آسیب دیده پوستتون با استفاده از یک توپ پنبه‌ای الکلی، تغییر رنگ باقی‌مونده رو از بین ببرین. بعد با استفاده از یه حوله تمیز اون رو خشک کنین تا از شر لکه‌های باقی‌مونده روی پوست خلاص بشین.

اگه هر بار که از گردنبند استفاده می‌کنین، پوستتون خاکستری، سیاه یا سبز میشه، به این معنیه که به یکی از آلیاژهای فلزی موجود در گردنبند آلرژی دارین. شما می‌تونین یه گردنبند ساخته شده از جواهرات ایمن برای پوست و ضد حساسیت پیدا کنین. 

علاوه بر این،‌ میتونین به متخصص پوست مراجعه کنین تا مشخص کنه که به چه فلزی حساسیت دارین.

حرف آخر

گردنبند شما می‌تونه باعث تیره شدن گردن بشه ولی می‌تونید با استفاده از آب گرم، صابون مایع، یک دستمال شستشو، یک پاک‌کننده معمولی و با کمک پنبه‌های الکلی، لکه‌های روی پوستتون رو پاک کنین. 

گردنبند یه عنصر ضروری از جواهرات به حساب میاد و به همین دلیل نباید فقط به خاطر تیره شدن گردن با گردنبند به طور کامل ازش صرف نظر کرد.تمام محصولات ارائه شده در وب‌سایت ارل اصل هستن و می‌تونین گردنبندهایی رو انتخاب کنین که حساسیتی برای پوست شما ایجاد نکنن. اگه قصد خرید طلای 18 عیار رو دارین کافیه از محصولات ارل دیدن کنین!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.