جواهرات سواروسکی؛ پاسخ به ۸ سوال اصلی قبل خرید

جواهرات سواروسکی؛ پاسخ به ۸ سوال اصلی قبل خرید

کلمات «سواروسکی» یا «کریستال‌ سواروسکی» در صنعت جواهرسازی خیلی محبوبن، اما خیلی‌ها هنوز نمی‌دونن سواروسکی چیه. تازگی کلمه «سواروسکی» به هر کریستال با کیفیت خیلی بالا اطلاق میشه.

سوال‌های زیادی درباره‌ سواروسکی، کریستال سواروسکی و قیمت سواروسکی وجود داره. خوشبختانه جواب همه‌ این سوال‌ها پیش ماست.

تو این پست سوال‌هایی مثل «سواروسکی کیست»، «جواهر سواروسکی از چی ساخته شده»، «آیا استفاده از سواروسکی بی خطره؟»، «کدوم بهتره: کریستال سواروسکی، کوبیک زیرکونیا یا الماس واقعی» و سوال‌هایی از این دست جواب داده میشه.

داستان شرکت و خود شخص سواروسکی داستانی الهام‌بخشه که روند گسترش یه شرکت مولتی میلیاردر رو روایت می‌کنه.

۱. سواروسکی کیست؟

دنیل سواروسکی سال ۱۸۶۲ تو بوهمیای شمالی (جمهوری چک فعلی) متولد شد. شغل پدر سواروسکی شیشه‌بری بود و یه کارخونه‌ کوچیک شیشه‌سازی داشت و سواروسکی اونجا شاگردی می‌کرد.

سال ۱۸۹۲، سواروسکی یه دستگاه برش کریستال اختراع کرد و به ثبت رسوند. این ماشین از انرژی برق آبی برای تولید بلور استفاده می‌کرد و بر خلاف روش‌های دستی برش‌های دقیقی از شیشه‌های کریستال ایجاد می‌کرد.

سال ۱۸۹۵، سواروسکی، فرنز ویس و آرماند کاسمن شرکت سواروسکی رو تاسیس کردن. این شرکت در شهر واتنس اتریش تاسیس شد و اون‌ها انرژی برق آبی مورد نیاز دستگاه برش رو از این شهر تامین می‌کردن.

چند سال بعد ویهلم، پسر سواروسکی، یه دوربین دو چشمی سفارشی ساخت. ساخت این محصول بعد‌ها به پدید اومدن لاین اپتیک سواروسکی منجر شد و ۱۴ سال بعد به بازار معرفی شد.

در سال ۱۹۵۶، دنیل سواروسکی و کریستین دیور افکت «شفق قطبی» در کریستال رو توسعه دادن. این افکت به کریستال‌های سواروسکی درخشش رنگین کمانی و براقی می‌بخشید. توسعه‌‌ این افکت سکوی پرتابی برای برند سوارسکی شد.

شرکت سواروسکی همچنان توسط همین خانواده اداره میشه. امروزه شرکت سواروسکی در سه حوزه‌ صنعتی فعالیت میکنه:

کریستال سواروسکی

این بخش جواهرات و اکسسوری‌های کریستالی تولید میکنه.

سواروسکی اپتیک

این بخش تجهیزات اپتیک مثل دوربین دو‌چشمی، تلسکوپ و دوربین تفنگ تولید می‌کنه.

تیرولیت

تیرولیت تولید کننده‌ ابزار‌‌آلات برشکاری، تراشکاری، حفاری و سمباده‌زنیه.

۲. کریستال های سواروسکی از چی ساخته شده؟

کریستال سواروسکی دقیقا چیه؟

سواروسکی یه نوع کریستال سربی ساخته دست انسانه که امروزه معیار سنجش بقیه کریستال سربی‌ها قرار گرفته. قبلا کریستا‌ل‌ها از سنگ آهک و سیلیس یا قلیا ساخته می‌شدن، اما دنیل سواروسکی سرب رو به این ترکیب اضافه کرد که قدرت تجزیه نور کریستال رو افزایش داد و در نتیجه باعث درخشش بیشتر اون شد.

اگرچه سواروسکی فرآیند تولیدش رو فاش نمی‌کنه اما گفته میشه که کریستال سواروسکی از شن کوارتز و کانی‌های طبیعی ساخته شده. نسبت دقیق مواد سازنده سواروسکی مشخص نیست و رازیه که فقط در اختیار خاندان سواروسکی قرار داره.

۳۲٪ سرب موجود در کریستال سواروسکی برای افزایش شاخص شکست نور و شبیه کردن اون به الماسه. سرب ضریب شکست نور رو رو از ۱.۵ به ۱.۷ افزایش میده و ظاهر درخشان‌تری به کریستال میده. مقیاس سختی موس در کریستال سواروسکی بین ۶ تا ۷‌ هست و به این معناست که اگرچه از شیشه استاندار محکم‌تره اما مستعد خط و خش و شکستنه.

فرآیند تولید:

کریستال سواروسکی اصل فقط توی شرکت سواروسکی واقع در اتریش ساخته میشه.

تو مرحله اول، اکسید سیلیکون با سرب ترکیب میشه و توی دمای بالا ذوب میشه.

برای اینکه جلوه الماس‌گونه‌ای به کریستال داده بشه، دستگاه برش سواروسکی (که بالا‌تر به اون اشاره شد) برش‌های بسیار دقیقی رو ایجاد می‌کنه تا جایی که ۱۰۰ وجه روی اون ایجاد می‌شه که میتونه نور رو بشکنه و در جهات مختلف بازتاب بده.

بعد از این فرآیند پیچیده برش، کریستال سواروسکی طی فرآیندی که منحصر به شرکت سواروسکیه صیقل داده میشه و نمای نهایی اون بسیار زیبا و با کیفیت میشه.

روی بعضی از این کریستال‌ها از جمله کریستال‌های شفق قطبی، فرآیند‌های دیگه‌ای انجام می‌گیره که باعث میشه نور در طیف رنگین‌کمانی تجزیه بشه و حالت بازتاب نور توسط الماس رو تداعی کنه.

۳. ارزش کریستال سواروسکی چقدره؟

کریستال سواروسکی به علت موادی که در ساختش به کار رفته و همچنین فرآیند پیچیده‌ تولید از شیشه‌ معمولی گرون‌تره، اما از کوبیک زیرکونیا ارزون‌تره.

بخشی از تعیین قیمت جواهر سواروسکی به ترند‌های جواهرات در یه زمان مشخص بر‌می‌گرده. برای مثال، در دهه‌ی ۱۹۹۰ کریستال‌های سواروسکی خواهان زیادی داشتن و این موضوع باعث افزایش قیمت اون‌ها شد.

بخشی دیگه‌ای از تعیین قیمت به فراوانی، ارزش تاریخی و ارزش جایگزینی اون بر‌می‌گرده. تخمین ارزش سواروسکی همیشه آسون نیست اما فردی به نام انماری ون اسرو که کلکسیونی از سواروسکی داره، چند توصیه برای تعیین قیمت جواهر سواروسکی داره.

به طور کلی، ۶ فاکتور زیر ارزش و قیمت کریستال‌های سواروسکی رو مشخص می‌کنن.

۱. مجموعه‌های لیمیتد ادیشن

سواروسکی برای اینکه محصولات منحصر به فردی داشته باشه، فقط تعداد مشخصی از هر محصولش تولید می‌کنه. محصولات لیمیتد ادیشن سواروسکی گرون‌تر هستن اما باز هم بستگی به بازار و تقاضا داره.

فیگور‌های تولید دهه‌ ۱۹۷۰ و قطعه‌های دکوری تولید ۱۹۸۰ نمونه‌ای از مجموعه‌های لیمیتد ادیشن هستن.

۲. لوگوی سواروسکی

لوگوی سواروسکی عیاریه که نشون میده اون کریستال اصل هست یا نه. اگر محصولی لوگوی سواروسکی (که در حال حاضر یک قو هستش) نداشته باشه، پس اون محصول اصل نیست. البته به خاطر داشته باشین که لوگوی سواروسکی از سال ۱۸۹۹ تا ۱۹۸۸ گل ادلویس بوده.

۳. حالت

به این دلیل که جواهرات سواروسکی از شیشه‌ با‌دوام ساخته شدن و هیچ اثری از کهنگی نشون نمی‌دن، به ندرت پیش میاد که سواروسکی اصل، حالت اولیه‌‌اش رو از دست بده.

۴. بسته‌بندی

جعبه‌های سواروسکی چه در محصولات لیمیتد ادیشن چه در باقی محصولات اهمیت دارن، چون که مختص به همون محصول هستن و قابل جایگزینی نیستن. داشتن جعبه‌ اورجینال سواروسکی ارزش محصول رو بالا میبره.

۵. گواهی‌نامه

گواهی اصل بودن سواروسکی فاکتور مهمی در ارزشمندی اون به حساب میاد. شماره شناسه روی گواهی هر کریستال باید با شماره درج‌شده روی کریستال مطابقت داشته باشه.

۶. ست‌های کامل

داشتن ست کامل ارزش کلکسیون سواروسکی رو بالا میبره. سواروسکی ست‌های زیادی از جمله مجموعه‌ زودیاک چینی و مجموعه‌ فیگور‌های دیزنی رو تولید کرده.

۴. آیا الماس‌های سواروسکی واقعی هستن؟

علاوه بر کریستال‌های سواروسکی، شرکت سواروسکی در سال ۱۹۷۶ شروع به برش زیرکونیا کرد و زیرکونیای سواروسکی ساخت. زیرکونیای سواروسکی یه ماده بلورین ساخته دست انسانه که می‌تونه به اشکال مختلفی برش داده بشه و در واقع یه شبه تقریبا عالی از الماسه و نه یه الماس واقعی.

زیرکونیای سواروسکی شبیه‌ترین زیرکونیا به الماس در بازاره و میتونه جایگزین مناسب و ارزونی برای الماس واقعی باشه. فرق بین الماس‌های ساختگی و زیرکونیای سواروسکی تو اینه که الماس‌های ساختگی یه کپی دقیق از الماس‌های طبیعی هستن و تو آزمایشگاه تولید میشن در حالی‌‌ که زیرکونیای سواروسکی از موادی ساخته شدن که از نظر ظاهری شبیه الماس واقعی هستن اما مشخصات شیمیایی اون‌ها شباهتی به الماس واقعی نداره.

۵. کریستال‌های سواروسکی بی خطر هستن؟

اگرچه سرب یه ماده‌ سمیه، اما استفاده از کریستالی که درصد بالایی سرب داره برای بدن مضر نیست. سرب موجود در سواروسکی همون چیزیه که به جواهرات سواروسکی جلوه و درخشش فوق‌العاده میده. اکسید سرب کریستال سواروسکی کاملا بی‌خطره.

توجه: اما قورت دادن این محصول داستان دیگه‌ایه چون در این صورت بی‌خطر نیست!

۶. زیرکونیای سواروسکی یا کریستال‌های سواروسکی: کدوم بهتره؟

اگه تصمیم به انتخاب سواروسکی دارین، ممکنه بین انتخاب کریستال‌های معمولی و سنگ‌های زیرکونیا گیر کنین. لازمه بدونین که هر دو انتخابی عالی هستن اما با هم‌دیگه تفاوت‌هایی دارن که در ادامه مقایسه‌ای خلاصه بین این دو رو آوردیم:

زیرکونیا از کریستال محکم‌تره

مقیاس سختی موس (که در الماس ۱۰ از ۱۰ هست) در زیرکونیای سواروسکی ۸ و در کریستال سواروسکی بین ۶ تا ۷ هست. این به این معنیه که کریستال مستعد خش افتادنه و اگه ازش به خوبی نگهداری نشه، ممکنه بعد از گذشت زمان یکم تیره بشه.

زیرکونیای سواروسکی یکی از زیبا‌ترین شبه الماس‌های موجود در بازاره.

اخیرا سواروسکی شروع به اعمال تراش‌های الماس‌گونه روی سنگ‌های زیرکونیای خودش کرده و نتیجش ایجاد سنگ‌هایی بسیار درخشان بوده تا جایی که میشه اون‌ها رو با الماس‌های با درجه تراش ایده‌آل در یک رده قرار داد.

از طرفی دیگه، کریستال‌های سواروسکی در اندازه‌ها و سایز‌های مختلف موجود هستن. درسته که این کریستال‌ها هم درخشش قابل‌ توجهی دارن، اما درخشندگی اون‌ها از زیرکونیای سواروسکی کمتره و کسی که کمی حرفه‌ای باشه میتونه فرقشون رو بفهمه.

تفاوت قیمت بین این دو هم مهمه. اگرچه زیرکونیا خیلی از الماس واقعی ارزون‌تره و به همین دلیل جایگزینی عالی برای الماسه، اما از کریستال‌های معمولی سواروسکی خیلی گرون‌تره.

به طور خلاصه، زیرکونیای سواروسکی تقریبا از همه‌ جهات به جز قیمت، از کریستال‌های سواروسکی بهتر هستن، اما این لزوما به این معنی نیست که زیرکونیا نسبت به کریستال برتری داره، چرا که هر دو برای هدف‌های مختلفی به کار میرن و عالی هستن.

چه چیزی کریستال‌های سواروسکی رو خاص می‌کنه؟

این کریستال‌ها به دو دلیل خیلی خاص هستن: فرمول شیمیایی محرمانه سواروسکی و دستگاه برش با دقت بسیار بالای سواروسکی.

علاوه بر فرآیند تولید، کریستال‌های سواروسکی به خاطر خود شرکت سواروسکی خاص به شمار میان. تولیدات این شرکت به کریستال محدود نمیشه. این شرکت تلسکوپ، دوربین‌های دو‌چشمی، ابزار سمباده‌زنی و حتی سیستم‌های روشنایی جاده تولید می‌کنه. به طور کلی، این شرکت یکی از خلاق‌ترین‌هاست و چیزی وجود نداره که سواروسکی نتونه تولید کنه!

۷. چجوری می‌تونیم تشخیص بدیم که کریستال سواروسکی اصله؟

کریستال‌های سواروسکی با کیفیت‌ترین کریستال‌های دنیا هستن، پس مهمه که اصل بودن یا نبودن اون‌ها رو تشخیص بدیم. متاسفانه، تقاضای بالا برای محصولات گرون قیمت مثل کریستال‌های سواروسکی باعث میشه که فیک این محصولات زیاد بشه.

شرکت سواروسکی محصولاتش رو با ترکیبی خاص تولید میکنه که باعث میشه درخشندگی خاصی داشته باشه و همچنین رنگ محصولات جوریه که مقلد‌ها نمی‌تونن ازش کپی کنن؛ اما با این حجم از کریستالی که تو بازار وجود داره، چجوری اصل رو از کپی تشخیص بدیم؟

در اینجا برای تشخیص اصل بودن کریستال‌های سواروسکی، چند مورد رو بهتون پیشنهاد می‌کنیم:

به دنبال بسته‌بندی اورجینال سواروسکی باشین: جدید‌ترین بسته‌بندی سواروسکی با هولوگرام نقره‌ای رنگ با نوشته «کریستال سواروسکی» مهر شده.

کریستال‌های سواروسکی کاملا یکدست هستن: از اونجا که این کریستال‌ها با ماشین برش خوردن، کاملا هم اندازه هستن.

هر کریستال بسیار دقیق برش خورده: طبق گفته سواروسکی :«برش مواد سخت مثل کریستال و سنگ جواهر جوری که صد وجه شبیه به هم در صد جهت مختلف به وجود میاد و کار بسیار پیچیده‌ایه؛ جهت بازتاب نور اول باید با کامپیوتر محاسبه بشه، بعد باید به شکل سه‌بعدی تصویر‌سازی و بهینه‌سازی بشه و در نهایت به برنامه‌ کنترلی برای ماشین آلات پیچیده برش تبدیل بشه.

هیچ حبابی داخل کریستال وجود نداره: اگه حبابی داخل کریستال دیدین، مطمئن باشین که تقلبیه.

کریستال سواروسکی نسبت به رقباش درخشان تره: بی‌شک سواروسکی به دلیل  وجود ترکیبات خاص نسبت به رقباش درخشش بیشتری داره.

در کریستال اصل تمام وجوه به‌ هم متصل و رو به بالا هستن.

۸. محصولات اصلی سواروسکی چی هستن؟

۱. گردنبند‌های کریستالی سواروسکی

اگه به دنبال یه راه ساده و در عین حال جسورانه هستین که زیبا‌تر به نظر برسین، گردنبند‌های سواروسکی گزینه‌ مناسبی هستن. گردنبند‌ها توجه رو به گردن جلب می‌کنن و باعث میشن یه سر و گردن از بقیه خوش‌تیپ‌تر به نظر برسین.

می‌خواین ظاهری متمایز همراه با ظرافت و پیچیدگی داشته باشین؟ کریستال‌های درخشان سواروسکی براتون زیبایی بی‌پایان به ارمغان میارن.

دنبال ظاهری جسورانه هستین؟

سنگ‌های فیروزه‌ای فریبنده، از گردنبند‌های سواروسکی یه اکسسوری جذاب برای شما می‌سازن.

۲. گوشواره‌های کریستالی سواروسکی

گوشواره‌ها از قدیمی‌ترین جواهری هستن که توسط انسان استفاده می‌شدن اما خیلی وقت‌ها بهشون بی توجهی میشه. گوشواره‌های کریستالی سواروسکی همون چیزی هستن که برای فوق‌العاده به نظر رسیدن بهشون نیاز دارین.

این گوشواره‌ها رنگ‌ها و سبک‌های متنوعی دارن و مکمل خوبی برای تیپ‌های مختلف هستن. هر‌کسی می‌تونه طراحی مورد‌نظرش رو خودش رو از بین این گوشواره‌ها، از گوشواره‌های آویز آبی رنگ گرفته تا گوشواره‌های حلقه‌ای سفید رنگ، پیدا کنه.

۳. حلقه‌های کریستالی سواروسکی

انداختن دو یا چند حلقه تو یه انگشت ترندی جالب و خاص تو دنیای جواهراته. این استایل لایه لایه حلقه‌ها، به همه‌ مدل و همه رنگ لباس میاد و همچنین برای همه مناسبت‌ها انتخاب درستیه.

انداختن حلقه تو دست راست راهی برای جلوه دادن به استایلتونه. از اونجا که بیشتر مردم راست دست هستن، انداختن یه حلقه کریستال تو دست راست باعث میشه که بیشتر به چشم بیاد. برای دیدن این حلقه‌ها در رنگ‌ها و ست‌های متفاوت و خرید جواهر سواروسکی می‌تونین به سایت رسمی سواروسکی سر بزنین.

۴. مهره‌ها و چارم‌های سواروسکی

مهره‌ها و چارم‌ها راهی عالی برای شخصی‌سازی استایل هستن. اگه میخواین هدیه‌ای خاص و ارزشمند به کسی بدین، خرید ست مهره‌های شخصی‌سازی شده گزینه‌ خوبیه.

می‌تونین این مهره‌ها رو به بقیه جواهرات سواروسکی وصل کنین و استایلی خاص و معنا‌دار بسازین یا مثلا می‌تونین با وصل کردن مهره‌ کریستالی مرتبط با تیم محبوبتون به دستبند، نشون بدین که طرفدار اون تیم هستین.

۵. دستنبند‌های کریستالی سواروسکی

اگه به جواهراتتون نگاه کنین، ممکنه کم بودن تعداد دستبند‌ها توجهتون رو جلب کنه. اما می‌دونستین که جذابیت حاصل از استفاده از دستبند، با گوشواره و گردنبند به دست نمیاد؟ تنوع دستنبند‌ها در شکل و رنگ‌های مختلف، اون‌ها رو به انتخابی مناسب برای هر مناسبت و مراسمی تبدیل می‌کنه. وقتی نوبت به انتخاب دستبند میرسه، یه هدف ساده وجود داره: تکمیل کردن استایل با یه اکسسوری ظریف و جذاب و اینجا جاییه که پای دستبند‌های کریستالی سواروسکی میاد وسط!

دستنبند‌های شیک سواروسکی انتخابی مناسب برای جلوه دادن به استایل شما در هر موقعیت و مناسبتی هستن. این دستبند‌ها نه تنها به تنهایی فریبنده هستن بلکه با دستبند‌های دیگه هم ترکیب خوبی رو می‌سازن. ظرافت و جذابیت این دستنبند‌ها محدود به زمانی خاص نیست و به همین دلیل انتخاب مناسبی برای هدیه روز مادر و کادوی تولد به شمار میان.

ما تو گالری ارل شیک‌ترین و به‌ روزترین جواهرات طلا رو برای سلیقه‌‌های مختلف عرضه می‌کنیم. برای خرید طلا می‌تونین به سایت گالری ارل یا شعبه‌های ما در سراسر ایران مراجعه کنین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.