۳ تفاوت اصلی طلای سفید و زرد که باید بدانید

عکس ست گردنبند و دستبند طلا گالری طلای ارل

۳ تفاوت اصلی طلای سفید و زرد که باید بدانید

اگرچه طلا با رنگ زرد شناخته میشه اما امروزه تنوع زیادی از طلا در بازار وجود داره که از بین این‌ها، طلای سفید یکی از محبوب‌ترین انتخاب‌هاست. انتخاب بین طلای زرد و طلای سفید سخته، چرا که هر دو زیبایی خودشون رو دارن.

بیاین نگاهی مختصر به تفاوت طلای سفید و زرد و خوبی‌ها و بدی‌هاشون بندازیم.

طلای سفید و طلای زرد چیست؟

طلای خالص (طلای ۲۴ عیار) از قدیم الایام از زمین استخراج می‌شده و از ابتدا ماده‌ای با ارزش بوده. طلای خالص به رنگ زرد روشنه و خیلی هم نرمه. طلای خالص برای استفاده در جواهرات پیشنهاد نمیشه، چون جواهراتی که از طلای خالص ساخته میشن، زود از شکل می‌افتن و فرسوده و کج و کوله میشن.

برای جلوگیری از این اتفاق، طلا رو با فلز‌های دیگه ترکیب می‌کنن تا آلیاژ‌های محکم‌تر و با‌دوام‌تری به دست بیاد. طلای زرد و طلای سفیدی که در جواهرات استفاده میشه، آلیاژی از طلای خالصه.

طلای زرد

طلای زرد وقتی با فلز‌های دیگه‌ای مثل مس، روی یا نقره ترکیب میشه، محکم‌تر میشه. مقدار طلا در استحکام، رنگ و ارزش آلیاژ روی تاثیر میذاره.

عکس دستبند طلا مدل دایره خط و پر تیز گالری طلای ارل

خلوص طلای زرد با عیار اون مشخص میشه. متداول‌ترین عیار‌های طلا ۱۰، ۱۴ و ۱۸ هستن. این عدد به مقدار طلا در آلیاژ اشاره داره. برای مثال، طلای ۱۸ عیار ۱۸ قسم طلای خالص داره و ۶ قسم اون فلزات دیگه هستن. هرچقدر عیار طلا پایین‌تر باشه، یعنی طلای خالص کمتری داره و در نتیجه ارزون‌تره.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید گردنبند طلا

طلای سفید

فرق طلای سفید با زرد اینه که طلای سفید توی طبیعت پیدا نمیشه و در واقع آلیاژی از طلای زرده. برای ساخت طلای سفید، طلای خالص با فلز‌هایی مثل پالادیم، مس، نقره، منگنز، روی یا نیکل ترکیب میشه.

هر یک از این فلز‌ها ویژگی‌های مختلفی به فلز اضافه می‌کنن. برای مثال، محکم‌ترین و با‌دوام‌ترین نوع طلای سفید، آلیاژ طلای سفید با نیکل هست. محصول نهایی با رودیوم پوشونده میشه تا درخشندگی لازم به دست بیاد.

خلوص طلای سفید هم دقیقا مثل طلای زرد به وسیله عیار اون مشخص میشه.

اگه به نیکل آلرژی دارین، حتما قبل از خرید طلای سفید چک کنین که با نیکل ترکیب شده یا نه، چون ممکنه وقتی که ازش استفاده می‌کنین پوستتون واکنش نشون بده.

طلای زرد از طلای سفید محبوب‌تره

طلای زرد از قدیم برای حلقه‌های نامزدی و ازدواج استفاده می‌شده و در واقع اولین فلزی بوده که ۲۰۰۰ سال پیش برای حلقه ازدواج استفاده شده. هنوز هم سنتی‌ترین نوع حلقه، همون حلقه طلای ساده زرد رنگه.

در دهه‌ی ۱۹۹۰، طلای زرد برای مدتی محبوبیت خودش رو در دنیای مد از دست داد؛ دلیلش هم این بود که ظاهر مدرن‌تر طلای سفید محبوبیت بیشتری بین مردم پیدا کرد. طلای زرد بعد از مدتی دوباره به دنیای مد برگشت.

عکس ست گردنبند و دستبند طلا گالری طلای ارل

امروزه، هم طلای سفید و هم طلای زرد جزو اولین انتخاب‌ها برای جواهرات خصوصا حلقه ازدواج هستن.

بیشتر بخوانید: انواع طلا که باید قبل از خرید بدانید

طلای سفید از طلای زرد با‌دوام‌تره

چون که طلای سفید و طلای زرد موجود در بازار هر دو آلیاژ هستن، از طلای خالص محکم‌تر و با‌دوام‌ترن، اما به خاطر فلز‌های استفاده شده در آلیاژ طلای سفید، این نوع طلا کمی محکم‌تر از طلای زرده.

همونطور که گفتیم، طلای خالص خیلی نرمه؛ پس هر چقدر درصد اون توی آلیاژ بالا‌تر باشه، طلا آسیب‌پذیر‌تره. طلای زرد مستعد خش افتادنه و بر خلاف طلای سفید ممکنه شکلش تغییر کنه.

رودیوم پوشش محکمی روی طلای سفید ایجاد می‌کنه. درسته که می‌تونین طلای زرد رو صیقل بدین تا خط و خش‌هاش از بین بره، اما به خاطر داشته باشین که این کار مقداری از طلا رو هم از بین می‌بره و بعد از گذشت زمان طلا رو نازک‌تر میکنه.

عکس گوشواره طلا گالری طلای ارل

درسته که طلای سفید محکم‌تره، اما باز هم مستعد خط افتادنه. رودیوم به تدریج تحلیل میره و ممکنه بعد از مدتی کلا از بین بره.

البته می‌تونین طلا رو دوباره با رودیوم ترمیم کنین تا درخشندگیش رو به دست بیاره. به طور کلی این کاریه که مدام باید انجام بشه تا طلای سفید همیشه براق بمونه.

اگه سبک زندگیتون جوریه که فعالیت زیادی دارین، طلای سفید برای شما مناسب‌تره. البته این قانون فقط برای جواهراتیه که بیشتر در معرض آسیب هستن؛ مثل حلقه ازدواج، وگرنه برای جواهراتی مثل گوشواره یا آویز خیلی تفاوتی نداره.

پلاتین نسبت به طلا با‌‌دوام‌تره، اما از طلا گرون‌تره. البته از اونجایی که نگهداریش آسون‌تره و نیاز به ترمیم نداره، در طولانی‌مدت پولتون خرج ترمیم نمیشه. طلای سفید از نظر ظاهری شبیه پلاتینه و خیلی هم نسبت به اون ارزون‌تره، اما دوام پلاتین رو نداره.

بیشتر بخوانید: انواع مدل‌های گوشواره

طلای سفید کمی از طلای زرد گرون‌تره

خیلی‌ها فکر می‌کنن که طلای زرد از طلای سفید گرون‌تره، اما در واقع مقدار طلا در آلیاژ، قیمت اون رو تعیین میکنه. عیار طلا در هر دو ارزش یکسانی داره و در نتیجه از نظر قیمت تفاوتی با هم ندارن.

عکس گردنبند طلا گالری طلای ارل

طلای ۱۰ عیار از طلای ۱۴ یا ۱۸ عیار ارزون‌تره. نکته‌ دیگه‌ای که وجود داره اینه که ممکنه طلای سفید به علت پوشش رودیوم کمی از طلای زرد گرون‌تر باشه و این تفاوت قیمت به فروشنده بستگی داره.

طلای سفید و طلای زرد به چه رنگ پوستی میان؟

یکی از مواردی که خیلی‌ها موقع خرید طلا بهش توجه نمی‌کنن، رنگ پوسته. ممکنه بعضی از فلز‌ها خیلی به پوستمون بیان در حالیکه بعضی دیگه از فلز‌ها باعث میشن رنگ‌ پریده به نظر برسیم.

مزیت طلای سفید اینه که به همه رنگ پوستی، از روشن تا تیره میاد. در واقع، رنگ سردی داره که روی انواع پوست گرم، خنثی و سرد، خوب به نظر میرسه.

اما طلای زرد برای پوست‌های با تناژ گرم مناسب‌تره. طلای زرد برای افرادی که پوستی با تناژ سرد دارن پیشنهاد نمیشه چون که باعث میشه رنگ‌پریده به نظر برسن. اگه نمی‌دونین کدوم رنگ رو انتخاب کنین، قبل از خرید روی پوست تست کنین.

بیشتر بخوانید: انتخاب جواهر مناسب با رنگ پوست

کدوم با الماس بهتره؟ طلای سفید یا طلای زرد

همونطور که تا اینجا از مقایسه طلای سفید و زرد متوجه شدین، تفاوت اصلی بین این دو فلز رنگشون هست و بقیه تفاوت‌ها خیلی فاحش نیستن؛ پس این تنها چیزیه که باید بهش توجه بشه.

برای اینکه تصمیم بگیرین کدوم رنگ بیشتر به الماستون میاد، درجه‌بندی رنگ الماس رو باید در نظر بگیرین.

عکس گردنبند طلا مدل پاپ کورن گالری طلای ارل

برای الماس‌های بی‌‌رنگ که درجه D تا I رو شامل میشن، طلای سفید انتخاب خیلی بهتریه، چون که درخشش الماس رو به حداکثر میرسونه.

برای الماس‌هایی با سایه زرد رنگ که درجه J تا M رو شامل میشن، طلای زرد بهترین انتخابه چرا که رنگ الماس رو به حداکثر میرسونه و اون رو درخشان‌تر نشون میده. الماس‌های زرد‌ رنگ با طلای زرد ظاهری گرم ایجاد میکنن و ترکیبی فوق‌العاده میسازن.

این برای شما به عنوان یه مشتری به چه معنیه؟

الماس بی‌رنگ به مراتب از الماس‌های با تناژ زرد گرون‌تره. الماس‌هایی که در درجه‌بندی جایگاه پایین‌تری دارن، ارزون‌تر هستن. برای مثال، با نگاهی به وبسایت جیمز الن متوجه میشیم که قیمت الماس یک قیراط با برش عالی با درجه رنگ D حدودا ۹.۸۷۰ دلاره در حالیکه قیمت الماس با درجه رنگ J با همون مشخصات ۴.۴۷۰ دلاره. تفاوت قیمتی بالغ بر ۵۴۰۰ دلار!

بیشتر بخوانید: طلا یا نقره؟

کدوم رو انتخاب کنم: طلای سفید یا طلای زرد؟

انتخاب بین این دو به سلیقه شما و اینکه کدوم رنگ بیشتر بهتون میاد بر‌میگرده. فرق بین طلای سفید و زرد اینه که طلای سفید کمی مقاوم‌تره ولی در بقیه‌ مشخصات بسیار به هم شبیه هستن. هر دو رنگی کلاسیک دارن که هیچوقت قدیمی نمیشه.

عکس انگشتر طلا گالری طلای ارل

شما می‌تونین برای مشاهده‌ مدل‌های دیگه و خرید طلا برای انواع سلیقه‌ها به سایت گالری ارل مراجعه کنین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.