الکل می‌تونه جواهرات رو خراب کنه؟| آسیب الکل به طلا

عکس گوشواره آتون گالری طلای ارل

ایزوپروپیل الکل که با نام مستعار الکل مالشی هم شناخته میشه، به عنوان یک ضد عفونی کننده و پاک‌کننده برای بسیاری از وسایل خونگی از جمله جواهرات مورد توجه قرار گرفته؛ اما، قبل از اینکه تمام جواهرات خودتون رو با این ماده پاک کنین، نکاتی وجود دارن که باید بررسی بشن تا با آسیب الکل به طلا مواجه نشین. 

با توجه به این موارد متوجه میشین که الکل روی طلا چه تاثیری داره و چه جواهراتی رو برای تمیز کردن با الکل مد نظر قرار بدین.

فلزات مقاوم در برابر الکل

انواع فلز گران‌بها (همه طلاها و نقره‌های اصل) با الکل آسیب نمی‌بینن. صرف نظر از تعداد یا کیفیت قیراط، تا زمانی که فلز اصل باشه، استفاده از الکل برای تمیز کردن جواهرات خطری نداره. همچنین جواهرات با روکش نقره و پلاتین، مثل فلزات پایدار (تیتانیوم، تنگستن و فولاد ضد زنگ) در برابر آسیب الکل به جواهرات، مقاوم هستن.

فلزاتی که با الکل آسیب می‌بینن

جواهراتی که با اکریلیک و پلاستیک (برخی از جواهرات بدن) ساخته شدن رو نباید با الکل تمیز کرد. تماس این نوع فلزات با الکل باعث تغییر رنگ جواهرات، ترک خوردن و ایجاد حفره‌های ریز روی اونها میشه. این کار می‌تونه بسیار خطرناک باشه، چون شکاف‌ها و سوراخ‌ها به عنوان محل رشد باکتری‌ها عمل می‌کنن. 

در نتیجه مهمه که این مورد رو به عنوان یک اشتباه مرسوم در مورد جواهرات فراموش نکنین.

سنگ‌های قیمتی| آسیب الکل به طلا

اشاره کردیم که ایزوپروپیل الکل یک پاک کننده ایمن و موثر برای سنگ‌های قیمتی مثل الماس و یاقوت هست. این سنگ‌ها به دلیل سختی و استحکام بیشتری که نسبت به سنگ‌های نیمه قیمتی دارن، «گران‌بها» محسوب میشن. باید بدونین که آسیب الکل به طلای استفاده شده کنار این سنگ‌ها بسیار بالاست.

بیشتر سنگ‌های نیمه قیمتی مثل آمتیست و توپاز رو هم میشه بدون ایجاد آسیب با الکل تمیز کرد. اما سنگ‌های قیمتی مثل مروارید و اوپال، به خاطر اینکه یک سطح پوشش آلی و براق دارن، اگه با الکل تمیز بشن، به اصطلاح «خورده شده» و از بین میرن. 

در نتیجه مهمه که زمان خرید طلا، اطلاعات لازم برای تمیز کردن جواهراتی که حاوی سنگ‌های قیمتی هستن رو دریافت کنین. مثلا جواهراتی که مروارید و عقیق دارن، با مخلوط آب و صابون ملایم شسته میشن.

نحوه تمیز کردن با الکل

با توجه به همه مواردی که گفته شد، الکل برای طلا ضرر خاصی نداره؛ اما زمانی که درصد اون 90 باشه. در واقع برای تمیز کردن جواهرات به صورت ایمن، باید از الکل 90 درصد استفاده کنین. جواهرات رو در یک کاسه تمیز و بدون حفره قرار بدین و اون رو با الکل پر کنین تا جواهرات کاملا در الکل فرو برن. 

از یک گوش پاک‌کن یا پارچه نرم استفاده کنین تا مقداری از لکه‌های قابل مشاهده پاک بشن و اجازه بدین جواهرات یک شب خیس بخورن. روز بعد، جواهرات را از محلول خارج کنین و بگذارین خشک بشن. بعد از خشک شدن، هر قطعه را با یک پارچه بدون پرز، تمیز کنین.

نکته: در مورد فلزات نرم، مثل نقره یا طلا، از برس مو استفاده نکنین؛ چون باعث ایجاد خراش روی جواهرات میشه و آسیب الکل به طلا رو به همراه داره. برای فلزات سخت و سنگ‌های قیمتی که با شکاف یا حکاکی تولید شدن، از مسواک استفاده کنین و اون رو به آرامی ماساژ بدین.

کلام آخر | آسیب الکل به طلا

در مجموع، توجه به این نکات به ظاهر بی‌اهمیت باعث میشه تا عمر جواهرات ما بیشتر شده و تمیزی اونها هم حفظ بشه. برای اینکه بتونین موارد گفته شده رو به طور کامل در نظر بگیرین، مهمه که از الکل خالص استفاده نکنین و این ماده رو با درصد ذکر شده، تهیه کنین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.