عکس سنگ جواهرات الماس

اگه می‌خواین بدونین آسیب‌های احتمالی جواهرات تقلبی چیه، این مطلب رو دنبال کنین.

با اینکه جواهرات تقلبی به دلیل ارزون‌بودن این امکان رو برای شما فراهم میکنن که بدون اینکه پول زیادی خرج کنین بتونین جواهرات بیشتری خریداری کنین و در نتیجه هنگام ست‌کردن گزینه‌های بیشتری دارین و کارتون آسون‌تر خواهد‌بود اما باید در نظر داشته باشین که این جواهرات مضراتی هم دارن که آگاهی از آن‌ها میتونه به خرید کمتر آن‌ها یا جایگزین‌کردن آن‌ها با جواهرات گرون‌تر منجر بشه.

این مقاله بهتون کمک میکنه که با اثرات منفی جواهرات تقلبی و همچنین محافظت در برابر آن‌ها آشنا بشین.

آسیب‌های استفاده از جواهرات تقلبی ـ آلرژی‌های حاصل از جواهرات تقلبی

مهم‌ترین دلیل برای خودداری از استفاده این جواهرات اینه که می‌تونن باعث ایجاد آلرژی بشن. این واکنش‌های آلرژی‌زا حاصل تماس پوست با بعضی از فلز‌های موجود در جواهراته.

این واکنش آلرژی‌زا اغلب با نام آماس پوست شناخته میشه و قرمزی و خارش از علائم آن هستن. اگرچه این نوع آلرژی خطر جدی نداره و واگیر‌دار هم نیست، ولی خیلی نا‌خوشاینده.

جالبه بدونین بیشتر افرادی که به جواهرات تقلبی حساسیت نشون میدن فقط به یک فلز حساسیت دارن و اون هم نیکله.

نیکل فلز پایه در بیشتر جواهرات تقلبیه. در نتیجه، نشانه‌های واکنش‌های آلرژی‌زا رو فقط بعد از استفاده مداوم از جواهرات تقلبی یا قرار‌گرفتن طولانی مدت در معرض عناصر تشکیل‌دهنده این جواهرات مشاهده خواهید‌کرد. پس اگه پوست حساس یا خیلی حساسی دارین، بهتره که از جواهرات دارای نیکل استفاده نکنین.

چرا استفاده از جواهرات تقلبی باعث بروز آلرژی میشه؟

همانطور که در بالا گفتیم، عامل اصلی ایجاد آلرژی توسط جواهرات تقلبی وجود نیکل در آن‌هاست. اگرچه خیلی از افراد به فلزات آلرژی دارن اما فلزی که بیشتر افراد به آن آلرژی دارن نیکله.

آلرژی‌زا بودن نیکل دلیل مشخصی نداره اما باور بر اینه که واکنش سیستم ایمنی به نیکل بیش از حد معموله، واکنشی که سیستم ایمنی شما را مجبور میکنه با یون‌های نیکل مانند عوامل بیگانه و خارجی برخورد کنه و دقیقا به همان شکلی که با ویروس‌ها و باکتری‌ها مبارزه میکنه، با یون‌های نیکل هم مبارزه میکنه.

اکثر جواهرات تقلبی از نیکل تشکیل شدن؛ در واقع فلز پایه آن‌ها نیکله. دلیل استفاده از نیکل به عنوان فلز پایه این جواهرات، دوام، استقامت و رنگ عالی اونه اما با همه این‌ها آلرژی‌زاست.

جواهرات تقلبی

برای کاهش خطر آسیب بیشتر جواهرات ساخته‌شده از نیکل با طلای ۱۴ عیار، ۱۸ عیار، پلاتینیوم و رودیوم روکش میشن و به این ترتیب لایه‌ای محافظتی، جواهرات رو می‌پوشونه.

متاسفانه بعد از استفاده مکرر از این جواهرات، لایه محافظتی آن‌ها از بین میره و پوست در تماس مستقیم با نیکل قرار می‌گیره و به آن واکنش نشون میده. در بیشتر موارد این اتفاق بعد از چند هفته رخ میده.

به خاطر داشته باشین که طلای ارزون یا جواهرات با روکش طلا هم می‌تونن باعث بروز آلرژی بشن؛ مخصوصا اگر از طلای با عیار پایین تشکیل شده‌ باشن یعنی طلا با آلیاژ‌های فلز دیگه‌ای مثل مس، نقره، روی و نیکل ترکیب شده باشه.

برای ساخت طلا با عیار پایین، مثلا طلای ۱۰ یا ۱۴ عیار، درصد زیادی از فلزات دیگه استفاده میشه که ممکنه یکی از آن فلزات نیکل باشه.

طلای سفید هم همینطوره ـ اگرچه طلای سفید با رودیوم روکش میشه اما اغلب از ترکیب طلای خالص با نقره یا پالادیوم و درصد زیادی از نیکل ساخته میشه و این بدین معنیه زمانی که روکش رودیوم شروع به از‌بین‌رفتن کنه، پوست حساس شما در تماس با نیکل قرار می‌گیره و در نتیجه به آن حساسیت نشون میده.

علاوه بر فلز‌هایی که در ساخت جواهرات تقلبی به کار میرن، عوامل دیگه‌ای هم وجود دارن که ریسک حساسیت به فلز‌ و آماس پوست رو افزایش میدن. در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

کارکردن با فلزهایی که بهشون حساسیت دارین ـ اگه در کار خود دائم در معرض فلزاتی هستین که به آن‌ها حساسیت دارین، ریسک واکنش به آن‌ها افزایش پیدا میکنه. اگه این فلز‌ها از طریق تماس با آب یا عرق‌کردن مرطوب بشن نیز این احتمال بیشتر میشه.

زنبودن ـ بله عادلانه به نظر نمیاد اما خانوم‌ها بیشتر مستعد آلرژی به فلزات هستن چرا که اغلب پیرسینگ‌های (سوراخ گوش، سوراخ‌کردن بینی برای قرار‌دادن جواهرات و …) بیشتری نسبت به آقایون دارن که آن‌ها رو در معرض آلرژی به فلزات قرار میده.

سابقه خانوادگی ـ این مورد یکی دیگه از عواملیه که شما نسبت بهش هیچ کنترلی ندارین و میتونه احتمال آلرژی به فلزات رو افزایش بده. ممکنه بعضی از افراد خانواده به فلزات آلرژی داشته باشن و شما نیز این ویژگی رو به ارث برده‌باشین.

بعضی از علائم آلرژی به فلزات

حالا که با عوامل و دلایل آلرژی به جواهرات آشنا شدین، بیاین نگاهی به علائم رایج این نوع آلرژی بندازیم.

جواهرات تقلبی

اول از همه باید بدونین که آلرژی به جواهرات یا فلزات ۲۴ الی ۴۸ ساعت بعد از قرار‌گرفتن در معرض عوامل آلرژی‌زا خودش رو نشون میده.

علائم آلرژی در بعضی موارد تا ۲ الی ۴ هفته باقی می‌مونن و هر دفعه که فلز با پوست در تماس باشه، دوباره ظاهر میشن.

بعضی از این علائم عبارتند از:

  • قرمزی
  • سوزش و خارش
  • تورم
  • دون دون‌شدن پوست
  • بر‌آمدگی
  • تکه‌تکه‌شدن پوست که شبیه سوختگیه
  • تاول

با وجود آلرژی‌زا‌بودن جواهرات تقلبی چجوری از آن‌ها استفاده کنیم؟

تا اینجا متوجه شدیم که استفاده از جواهرات تقلبی همیشه میتونه خطراتی رو به دنبال داشته باشه.

در موارد زیادی بعد از واکنش پوست به جواهرات خصوصا در صورت تماس مکرر با آن ممکنه که ناحیه مورد‌نظر بر اثر خارش زیاد دچار خشکی، پوست پوست‌شدن، قرمزی بشه و حتی در موارد شدید‌تر ممکنه در آن ناحیه احساس درد هم کنین. اگه احساس درد کردین یا به طور کلی در صورت بروز شدید علایم حتما به دکتر پوست مراجعه کنین.

همچنین در صورت زرد‌شدن پوست، ترشح مایعی از آن و احساس بوی نا‌خوشایند حتما به متخصص پوست مراجعه کنین. این‌ها علایم راش پوستی هستن و به خودی خود خوب نمیشن و نیاز به درمان دارن.

خیلی از ما‌ها توانایی خرید جواهرات واقعی و فاخر رو نداریم و این باعث میشه که به سمت جواهرات تقلبی بریم.

از آنجا که این مشکل خیلی‌هاست، در ادامه به راه‌هایی برای جلوگیری از آسیب‌های جواهرات تقلبی اشاره می‌کنیم. این را‌ه‌ها خصوصا به درد کسایی میخوره که به فلزات آلرژی دارن.

  • استفاده از جواهراتی را که به آن‌ها مشکوک هستین کنار بذارین تا واکنش پوست رو ببینین.
  • برای کمک به درمان راش پوستی، کرم استرویید که به تایید پزشک رسیده باشد را به به موضع مورد‌نظر بمالین. این کرم از تورم پوست جلوگیری میکنه. کرم‌های کورتیکواسترویید موضعی، کورتیکواسترویید خوراکی و آنتی هیستامین از جمله مواردی هستن که اغلب در اینجور مواقع توسط پزشک تجویز میشن. داروی تجویزی پزشک به شدت تورم یا سوزش و علائم کلی آلرژی بستگی داره.
  • همچنین برای کاهش سوزش می‌تونین از کرم‌های تسکین‌دهنده یا نرم‌کننده، لوسیون کالامین، روغن‌های معدنی و وازلین استفاده کنین و حتما به طور مرتب اون‌ها رو مصرف کنین. عوامل آلرژی‌زا سد طبیعی پوست رو از بین میبرن و به همین دلیل نیاز به مرطوب‌کننده افزایش پیدا میکنه.
  • همچنین می‌تونین برای تسکین خارش و تاول  یه حوله نم‌دار‌شده با آب گرم را روی موضع قرار بدین. فقط حواستون باشه از حوله یا پارچه تمیز استفاده کنین.
  • از کرم‌های آنتی بیوتیک یا پماد‌هایی که بدون نسخه پزشک به فروش میرسن، استفاده نکنین. نئومایسین موجود در این کرم‌ها باعث بد‌تر‌شدن آلرژی میشه.
  • فقط از جواهرات فاقد نیکل استفاده کنین و اگه به آلرژی مبتلایین، یه لایه لاک بی‌رنگ روی جواهرات تقلبی خود بزنین.

به جواهرات تقلبی آلرژی دارم، چه نوع جواهراتی رو جایگزینش کنم؟

جواهرات تقلبی

۱. دنبال جواهرات غیر‌حساسیت‌زا باشین – مثلا طلای ۱۸ عیار، تیتانیوم، استرلینگ سیلور ۹۲۵، استیل ضد‌زنگ فاقد نیکل یا پلاتینیوم.

۲. لیبل محصول رو بخونین یا در صورت وجود‌نداشتن لیبل از فروشنده درباره وجود نیکل در جواهر مورد‌نظر سوال کنین.

۳. اگه می‌خواین جواهراتتون طلا باشه، از طلا با عیار بالا استفاده کنین و از جواهرات روکش طلا صرف‌نظر کنین.

۴. اگه مجبورین از جواهرات ارزون قیمت استفاده کنین حتما روی اون رو با لاک بی‌رنگ بپوشونین. این کار تماس عوامل آلرژی‌زا با پوست رو کم میکنه. سه لایه لاک بزنین و بعد از چند‌بار استفاده از جواهرات لاک رو تمدید کنین.

۵. از جای معتبر پیرسینگ بخرین.

کلام آخر

اگه پوست حساسی دارین، جواهرات تقلبی میتونه آسیب‌های پر‌هزینه‌ای رو براتون به دنبال داشته باشه. در این صورت نباید از جواهرات دارای نیکل استفاده کنین و اگر بعد از یک یا دو روز استفاده از جواهرات علائمی مشاهده‌کردین، جواهرات رو برای مدتی در‌بیارین تا ببینین تغییری ایجاد میشه یا نه.

اگه مشکل از جواهرات بود، استفاده از اون‌ها رو متوقف کنین و اگه اصرار به استفاده از اون‌ها دارین، برای محافظت از پوست چند لایه لاک بی‌رنگ روی جواهرات بزنین.

برای خرید طلا در انواع مختلف و با طراحی‌های بسیار شیک و به‌روز به سایت گالری طلا ارل مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.