راهنمای خرید انواع پابند ( 6 نکته مهم )

راهنمای خرید انواع پابند ( 6 نکته مهم )

خلخال یا پابند چیزی شبیه دستبنده که دور مچ پا بسته می‌شه و از جواهرات پا محسوب می‌شه. در طول تاریخ، خلخال یکی از محبوب‌ترین اکسسوری‌هایی بوده که تقریبا همه‌ جای دنیا آقایان و خانم‌ها ازش استفاده می‌کردن. این اکسسوری پرطرفدار در سبک‌های مختلف از مینیمالیستی تا پیچیده و پر زرق‌‌ و‌ برق وجود داره و می‌تونیم اون رو با هر تیپ و استایلی ست کنیم.

در این مقاله قصد داریم در مورد تاریخچه و نمادهای این اکسسوری آشنا بشیم و چند تا از مدل‌های منحصر بفرد و محبوب بازار رو معرفی کنیم.

تاریخچه استفاده از پابند

تاریخچه خلخال به زمان مصر باستان و تمدن سومری خاورمیانه برمی‌گرده. امروز پرطرفدارترین جنس این اکسسوری، پابند طلا و پابند نقره هست. حتی گاهی از نخ و کریستال و چرم هم تهیه می‌شه. اما این‌طور که از حفاری‌های باستان‌ شناسی مقبره‌های سومری پیداست، در گذشته‌ از سنگ و مواد طبیعی دیگه ساخته می‌شده.

شنیده‌ها حاکی از اینه که اون زمان نوع خلخالی که شخص می‌پوشید، جایگاهش رو در سلسله مراتب اجتماعی نشون می‌داد. مثلا کسایی که خلخال‌های رنگارنگ با سنگ‌های قیمتی می‌پوشیدن، از طبقه‌های اجتماعی بالاتر بودن و اونایی که به طبقه کارگر تعلق داشتن، طرح‌های ساده‌تری می‌پوشیدن.

در تمدن‌های آسیایی به‌ ویژه کشور هندوستان، پوشیدن خلخال بین خانم‌ها از محبوبیت زیادی برخورداره. رفته‌رفته خانوم‌های متاهل هندی برای جلب توجه همسرانشون، پابندهایی به اسم پاتیلو می‌پوشیدن که چیزی شبیه آویز ازشون آویزون بود و با حرکت پا صدا تولید می‌کرد.

جالبه بدونین مردم این کشور در اغلب رقص‌های سنتیشون از یه نوع خلخال خاص به اسم «Ghungroo» یا «Chilanka» استفاده می‌کنن که زنگوله‌های فلزی داره و موقع رقصیدن صدا تولید می‌کنه تا تماشاگر صدای رقص پای رقصنده رو بشنوه.

در دنیای مدرن امروز فقط خانم‌ها از این اکسسوری استفاده نمی‌کنن؛ بلکه آقایون‌ هم پابند می‌پوشن و استایل‌های مختلفشون رو باهاش تکمیل می‌کنن. معمولا هدف از پوشیدن این اکسسوری استفاده از زیبایی ظاهریشه؛ اما خب بعضی از فرهنگ‌ها هنوز به‌ عنوان یکی از جواهرات رقص بهش نگاه می‌کنن.

انواع مختلف پابند نماد چیه؟

خلخال در فرهنگ‌های مختلف نمادهای متفاوتی داره و هرکدوم از اون‌ها معنای خاصی دارن. اما معمولا معنای اون‌ها به این بستگی داره که روی کدوم پا پوشیده می‌شن. در این بخش با مفهوم بعضی از این نمادها آشنا می‌شیم. اما فراموش نکنین که ممکنه این‌ها مختص مناطق جغرافیایی خاصی باشه و همه‌ جای دنیا به این معنی نباشه. باوجود این شاید دلتون بخواد قبل از خرید طلا به این نمادها توجه کنین.

مچ پای راست: پوشیدن خلخال در پای راست نشونه اینه که فرد مجرده و در رابطه‌ نیست. در جوامعی که چنین عقیده‌ای مرسومه، خانم‌های متاهل هرگز پابندشون رو در پای راست نمی‌پوشن.

مچ پای چپ: خلخال در پای چپ می‌تونه نشونه تاهل فرد یا وجود طلسم و جادویی باشه که از فرد در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کنه.

حتی رنگ‌های مختلف پابند هم می‌تونن معانی مختلفی داشته باشن. مفهوم بعضی از رنگ‌ها رو در ادامه می‌بینیم:

·       خلخال سفید: خلوص، معصومیت، سادگی

·       خلخال زرد: خوش شانسی، انرژی، اجتماعی بودن

·       خلخال آبی: موفقیت کاری، استعداد، هوش

·       خلخال سبز: موفقیت، آرامش، تعادل

·       خلخال قرمز: موفقیت در مسابقات، بازی‌ها و ورزش‌ها

·       خلخال صورتی: عشق، اتحاد، ازدواج

·       خلخال سیاه: راز نگه داشتن

البته این روزها کمتر کسی به معنای انواع پابندها توجه می‌کنه و بیشتر محبوبیت این اکسسوری به زیبایی ظاهریش مربوط می‌شه.

آشنایی با انواع پابند

فرقی نمی‌کنه دنبال یه خلخال ساده برای لباس‌های غیررسمی باشین یا دنبال اکسسوری مناسبی برای ست کردن با لباس رسمی و تکمیل استایل‌های مجلسی، در هر صورت گزینه‌های زیادی در بازار هست که می‌تونین از بین اونا انتخاب کنین. در این بخش با محبوب‌ترین انواع پابند بازار آشنا می‌شیم.

۱. پابند مهره‌دار

خلخال مهره‌دار یه نوع اکسسوری بامزه و غیر‌رسمیه که مخصوصا در فصل تابستون خیلی مورد استفاده قرار می‌گیره. این مدل در انواع سبک‌های مختلف با مهره‌های کوچیک و بزرگ در بازار موجوده و حتی می‌شه اونو با انواع دیگه خلخال ست کرد.

یعنی می‌تونیم چند خلخال مهره‌دار با سایز‌های مختلف رو کنار خلخال فلزی یا چرمی بپوشیم و از ظاهر خاص و جذابمون لذت ببریم.

۲. پابند چرم

خلخال چرم یکی دیگه از انواع پابنده که هم برای آقایون و هم برای خانم‌ها بی‌نهایت خاص و جذابه. خوبی چرم اینه که هیچ‌وقت از مد نمیوفته و تقریبا با همه لباس‌ها، اعم از شلوار جین، شلوارک یا دامن به راحتی ست می‌شه. خلخال‌های چرم معمولا قفل دارن و می‌شه خیلی راحت تنظیمشون کرد تا مناسب سایز پای هر فرد باشن.

۳. پابند رشته‌ای

اگه معمولا دنبال اکسسوری‌های ساده‌تری هستین که توجه کمتری جلب کنه و در عین حال شیک و جذاب باشه، خلخال رشته‌ای رو بهتون پیشنهاد می‌کنیم. می‌تونین دنبال طرحی بگردین که لابه‌لاش طلا یا نقره کار شده باشه و ظاهر مینیمالی به استایلتون بده.

۴. پابند طلا

برای کسایی که به ظاهر مجلل علاقه‌مندترن و دوست دارن اکسسوری‌های بادوام استفاده کنند، طلا همیشه بهترین گزینه ممکنه. پابند طلا رو می‌شه هر روز پوشید و نگران خراب شدن یا از بین رفتنش نبود. تازه با هر لباس و استایلی به‌‌ خوبی ست می‌شه. یعنی هم میشه با شلوار جین پوشید، هم با لباس رسمی و در هر دو حالت از مناسب بودنش مطمئن بود.

خانم‌ها می‌تونن بسته به سلیقشون دنبال یک پابند طلا زنانه با جزئیات بیشتر و آویزهای ظریف باشن یا به یه خلخال طلای ساده اکتفا کنن.

۵. پابند نقره

پابند نقره به خاطر ظاهر و استایل بوهمی که داره فوق‌العاده محبوبه. این اکسسوری به‌ سرعت نگاه‌ها رو به سمت خودش جذب می‌کنه و از اونجایی که با هر چیزی ست می‌شه، برای استفاده روزمره یه انتخاب عالیه.

۶. پابند برای پای برهنه

این مدل خلخال‌ها به‌ عنوان کفش ساحلی بسیار شکیل و زیبا هستن. پیشنهاد می‌کنیم هر وقت خواستین گرمای شن‌های ساحلی رو به پاهاتون هدیه بدین، از این خلخال‌ها بدون کفش برای پیاده‌روی‌های طولانی در ساحل استفاده کنین. این اکسسوری برای اجراهای زنده یا حتی در مهمونی هم می‌تونه جای صندل و کفش رو بگیره و پاهاتون رو آراسته و زیبا نشون بده.

۷. پابند تنیسی

طراحی خلخال تنیسی شبیه دستبندهای تنیسیه. یک زنجیر بلند که از چند سنگ کوچیک تشکیل شده و فوق‌العاده زیبا و شیک به‌ نظر می‌رسه.

۸. پابند کاف (دستبندی)

خلخال کاف یا دستبندی از نظر طراحی شبیه دستبندهای تنیسی هستند، اما پهناشون بیشتره و همین نکته اونا رو از سایر انواع پابندها متمایز می‌کنه. اگه دنبال آیتم مدرنی مي‌گردین که در عین حال سبک کفشتون رو هم کمی تغییر بده، این خلخال‌ها رو بهتون پیشنهاد می‌کنیم.

فاکتورهای مهم پوشیدن پابند

موقع پوشیدن خلخال باید به چند نکته توجه کرد:

محیط مناسب استفاده از پابند رو بشناسین

معمولا از خلخال پا در محیط‌های حرفه‌ای مثل محیط کار استفاده نمی‌شه؛ چون اکسسوری مناسبی برای محیط‌های «رسمی» نیست. اما افراد بسته به سلیقه‌ای که دارن می‌تونن از انواع ظریف‌تر این اکسسوری در محیط‌های مختلف استفاده کنن.

قطعا پابندهایی که آویز زنگوله‌ای دارن و موقع راه رفتن صدا تولید می‌کنن، برای مکان‌های عمومی یا مراسم‌هایی مثل خاکسپاری مناسب نیستن؛ اما می‌شه از اون‌ها با خیال راحت در مهمونی‌های ساحلی، جشن‌های مختلف، محیطی مثل استخر یا تعطیلات استفاده کرد.

لطفا پابندتون رو درست بپوشین

درست‌ترین حالت استفاده از خلخال، پوشیدنش روی پای برهنه است. اصلا توصیه نمی‌کنیم این اکسسوری رو روی جوراب شلواری یا جوراب بلند بپوشین. بعضی از افراد ترجیح میدن خلخال رو زیر ساق یا شلوارشون قایم کنن تا نیازی نباشه برای محیط‌های رسمی از پا درش بیارن!

اینکه این اکسسوری جذاب رو فقط در یکی از پاها یا در هر دو شل می‌ندازین یا سفت، تکی می‌ندازین یا با چند پابند دیگه ست می‌کنین، همش به سلیقه خود شما برمی‌گرده. فقط مطمئن بشین که سایز مناسبی انتخاب می‌کنین تا تنگی بیش از حد به پاتون آسیب نزنه و شل بودن بیش از حدم باعث نشه از پاتون خارج بشه.

قبل از پوشیدن پابند، ظاهر پاها را آراسته‌تر کنین

پوشیدن خلخال خواه ناخواه نگاه همه رو به سمت پاهاتون می‌کشونه. بنابراین قبل از اینکه از این اکسسوری استفاده کنین، مطمئن بشین که پاهاتون کاملا تمیز و آراسته‌ست.

پابندی مناسب لباس و کفشتون انتخاب کنین

برای داشتن یه ظاهر تمام و کمال، پابند ما باید مکمل لباس و کفشی باشه که می‌پوشیم. بنابراین لازمه برای ست کردن اون‌ها نهایت دقت رو به خرج بدیم. این اکسسوری معمولا با کفش‌های تابستونی مثل صندل و دمپایی خوب ست می‌شه. می‌تونین اون رو با لباس‌های گشاد تابستونی بپوشین و از استایل آزادتون لذت ببرین.

مردها هم می‌تونن پابند بپوشن

کی گفته که پابند اکسسوری مخصوص خانم‌هاست؟ آقایون هم در صورت تمایل می‌تونن خلخال بپوشن و از استایلشون لذت ببرن. فقط دقت کنین که پوشیدن جواهرات سمت چپ بدن برای آقایون، در خیلی از فرهنگ‌ها به معنای تفاوت گرایش‌های جنسیه! بنابراین آگاهانه و با چشم باز تصمیم بگیرین که این اکسسوری رو در کدوم پا بندازین.

در کشورهای جنوب آسیا پابند نپوشین

اگه قصد سفر به یکی از کشورهای آسیای جنوبی، مخصوصا هندوستان رو دارید، بهتره از پوشیدن خلخال در این سفر خودداری کنین. این اکسسوری بخش مهمی از فرهنگ هندو محسوب می‌شه و اگه از بایدها و نبایدهای مربوط بهش مطلع نباشین، ممکنه ناآگاهانه زمینه بی‌احترامی به مردم این کشور و آزردگی خاطرشون رو فراهم کنین.

جمع‌بندی

پابند در فرهنگ‌های مختلف معانی خاصی داره؛ اما اکثر آدما به‌ خاطر زیبایی ظاهری این اکسسوری رو به‌عنوان یکی از آیتم‌های استایل استفاده می‌کنن.

اگه همیشه دنبال این هستین که خیره‌کننده‌ترین استایل جمع رو داشته باشین و نگا‌ه‌ها به‌ سمت شما باشه، حتما برای تکمیل تیپ و ظاهرتون استفاده از انواع خلخال رو مدنظر داشته باشین.

امیدواریم بعد از مطالعه این مقاله بتونین به تناسب لباسی که می‌پوشین، یکی از انواع خلخال‌هایی که معرفی کردیم رو انتخاب کنین و از نتیجه نهایی لذت ببرین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.